Leteckí modelári veľmi dobre vedia, aký „prievan“ v technológii pohonov spôsobil nástup elektromotorov. Spaľovacie motorčeky zostali zrazu mimo hry a sami sa zmenili doslova na „fosílie“. Takto zvyknú priaznivci elektromobility označovať motory spaľujúce fosílne palivá.
Veľké lietadlá si s elektromotormi príliš nerozumejú, hoci prvé lastovičky sa objavujú aj tu. Nakoniec aj slávny Solar Impulse 2 preletel naprieč zemeguľou poháňaný elektrinou zo solárnych panelov.
Batérie nie sú pre lietanie ideálne
Solárne batérie ale nebudú tou pravou cestou na získanie dostatočnej energie na pohon komerčných lietajúcich strojov. Možno pre špeciálne drony, s akými experimentuje Google, aj Facebook, by to stačilo, ale preprava nákladov vyžaduje silnejšie pohony.
https://www.youtube.com/watch?v=FefvBbTh9ys
Lietadlá síce môžu čerpať elektrinu s dostatočným výkonom z batérií, ktoré sa nabijú na zemi, problémom je však, podobne ako u elektromobilov, akčný rádius. Dolet pre elektrinou poháňané lietadlá a drony však môže podstatne zvýšiť hybridný pohon.
Elektrina sa v tomto prípade vyrába v palivových článkoch, napríklad z vodíka, pričom zásoba paliva poskytne podstatne dlhší dolet ako na čisté batérie.
Z rovnakého dôvodu sa k vodíku pozitívne stavajú aj automobilky. Niektoré sú presvedčené, že vodík je perspektívnejšou alternatívou, ako čisté elektromobily.
Do vzduchu s Rusmi
Pre nás je zaujímavou správa, že slovenská spoločnosť Litech podpísala 9.februára 2017 v Liptovskom Mikuláši memorandum o spolupráci s ruskou spoločnosťou AT Energy. Majú spolupracovať na projektoch technológii pre autonómnu leteckú dopravu a ostrovnú energetiku.
Litech sa plánuje venovať vývoju a výrobe energetických zdrojov na báze vodíkových palivových článkov pre letecký priemysel a chemickej výrobe vodíka. Ďalšou oblasťou majú byť špecializované drony poháňané energiou z vodíkových palivových článkov. Na jednu nádrž majú absolvovať až 4. letové hodiny prevádzky.
Ako je zrejmé zo stránok AT Energy, ruská spoločnosť už má s výrobou vodíkových dronov bohaté skúsenosti. Ich pohonná jednotka dosahuje energetickú hustotu až 1000 Wh/kg a dokáže pracovať aj v extrémnych tepelných podmienkach (-40 0С / +40 0С).
Systém pozostáva zo sústavy palivových článkov s nádržou na stlačený vodík, elektronickej riadiacej jednotky a záložnej Li-Pol batérie, ktorá pokrýva krátkodobé zaťaženie počas špičky.
Verme, že spoluprácu sa podarí úspešne rozbehnúť a na Liptove budeme mať fabriku produkujúcu technologickú špičku.