Analytická spoločnosť International Data Corporation (IDC) pravidelne vyhodnocuje, okrem iného, aj predajnosť smartfónov. Jej najnovšia štatistika, zameraná na rok 2016 a najmä posledný štvrťrok minulého roka, odhalila zaujímavý a možno tak trocha očakávaný výsledok.
Už nadpis vám mnohé napovedal, no aké sú číselné fakty? Apple vo 4. štvrťroku 2016 predal celkovo 78,3 mil. kusov smartfónov, čím prekonal vlastný rekord predaja za kvartál. Jeho podiel na trhu v 4Q 2016 dosiahol 18,3 % a len o dve desatiny percenta predbehol Samsung.
Ten počas poslednej štvrtiny roka 2016 predal 77,5 mil. smartfónov. Na treťom mieste je síce s väčším odstupom Huawei s predajom 45,5 mil. smartfónov a podielom 10,6 %, no značne sa už priblížil vedúcej dvojici.
Apple svojím výsledkom zaznamenal medziročný nárast za rovnaké obdobie o 4,7 %. Naopak, Samsung klesol o 5,2 %. Tretí Huawei poskočil o 38,6 %. No i tak to nebol najväčší medziročný skok v porovnaní 4Q 2016 a 4Q 2015. Tu sa blysli čínsky výrobcovia OPPO a vivo so 116,6 %, resp. 104,7 % nárastom.
Z celkového pohľadu na rok 2016 však ani Apple, ani Samsung nemajú dôvod na veľké prípitky, nakoľko ich predajnosti, v porovnaní s rokom 2015, klesli. V prípade Samsungu došlo k poklesu o 3 % a kalifornský gigant stratil dokonca až 7 %.
Napriek tomu si celoročné prvenstvo udržal a zlatý vavrín opäť odnáša Samsung (311,4 mil ks, 31,2 % podiel), nasleduje ho Apple (215,4 mil ks, 14,6 % podiel) a bronzový stupeň obsadil Huawei (139,3 mil ks, 9,5 % podiel, 30,2 % nárast).
Aj tu sa prejavil výrazný skok čínskych drakov OPPO a vivo, čo možete vidieť v tabuľke nižšie.
V prípade Samsungu sa ako príčina poklesu a priori skloňuje aféra „Note7 gate“, teda problémy s vybuchovaním batérií v stratenej vlajkovej lodi Samsung Galaxy Note7. Apple si uvoľnením najnovších verzií iPhoneu 7 síce koncom roka pripísal „malý zlatý glóbus“, avšak na zastavenie poklesu to už nestačilo.
Napriek vyše miliarde predaných iPhonov za 10 rokov by vizionár a zakladateľ Apple, Steve Jobs, veľkú radosť nemal. Naopak, predsavzatie Huaweiu stať sa jednotkou na trhu so smartfónmi sa javí ako nie príliš prehnané sci-fi. Aj keď k tomu má ešte riadny kus cesty.
Uvidíme, ako v koncoročnom zúčtovaní zamiešajú kartami novinky pripravované na rok 2017.