Elektrické dodávky aj elektrobusy sa už bežne vyrábajú, ale veľké nákladné vozidlá môžu mať problém s dojazdom. Dostatočne veľké batérie sa síce dajú kdekoľvek pohodlne umiestniť, no ich nabíjanie potrvá úmerne kapacite dlhšie, ako pri osobných autách.
Vodík prepraví náklady
Tento háčik sa však dá elegantne obísť, ako ukázala americká spoločnosť Nikola Motors Company. Prednedávnom predstavila koncept kamiónového ťahača Nikola One poháňaného vodíkovými palivovými článkami. Presnejšie povedané, kamión poháňajú elektromotory napájané elektrinou vyrábaných v palivových článkoch.
Takýto pohon má oproti čistému elektromobilu dve výhody – zvýšený dojazd a krátke tankovanie, ktoré trvá rovnako dlho ako tankovanie nafty, či benzínu. Najnovšia verzia vodíkového ťahača má názov Nikola One a podľa výrobcu prejde na jednu nádrž vodíka až 1200 míľ (asi 1931 km). Pritom výkon motora dosahuje až 1000 koní (746 kW).
S takýmto dojazdom nebude kamión odkázaný na príliš hustú sieť čerpacích staníc vodíka, ktorých je zatiaľ poskromne. Už sa to ale začína meniť a napríklad Nemecko ich výstavbu intenzívne podporuje.
Možno inšpirovaná Teslou a jej nabíjacími stanicami Supercharger sa chce vo výstavbe vodíkových čerpačiek angažovať aj Nikola Motors. A nielen to, vodík chce aj elektrolýzou vyrábať pomocou elektriny z vlastnej solárnej elektrárne s výkonom 100 MW. V budúcnosti by takýchto solárnych fariem mohla mať niekoľko.
Šéf Nikola Motor Company Trevor Milton oznámil, že v polovici budúceho roku vyberú miesto na stavbu výrobného závodu na vodík a od januára 2018 začne výstavba siete čerpacích staníc v USA a v Kanade.
Vodík poteší aj energetikov
Ako sme už mnohokrát konštatovali, vodík je veľmi zaujímavé palivo nielen pre dopravné prostriedky. Jeho spaľovaním nevznikajú žiadne toxické látky, ani skleníkové plyny, ale voda.
Zároveň vodík vyrábaný elektrolýzou poslúži ako úložisko elektriny vyrobenej v akýchkoľvek elektrárňach, nielen v slnečných, či veterných. Dobre by poslúžil ako stabilizačný prvok aj pri jadrových elektrárňach.
Nikola Motor eviduje o svoj kamión enormný záujem, keďže dodnes získala predobjednávky na dodávku vozidiel vo výške 3 miliardy USD. Dodávky vozidiel majú pritom začať najskôr o tri roky. Pre zákazníkov ponúka zaujímavý leasingový program zahŕňajúci neobmedzené dodávky vodíkového paliva, záruku a pravidelnú údržbu počas 72 mesiacov.
Firma plánuje poskytovať zákazníkom bezplatne vodíkové palivo pre prvý milión míľ (1,6 mil. km). Milton akceptuje porovnávanie jeho firmy s Teslou, no nepovažuje ju za konkurenta. Elona Muska označil za priekopníka, ktorý „vydláždil cestu“ pre elektrické kamióny. Dodajme, že to platí aj o osobných elektromobiloch, ktorých boom vďaka Tesle začína.