Reklama

VW e-Golf – „elektrina“ konečne v normálnom aute

Števo Porubský
89 %
Keď som pred necelými dvomi rokmi testoval prvý elektromobil od francúzskej značky, nepovažoval som ho za auto. Bola to taká nákupná taška a ešte k tomu aj škaredá. VW e-Golf je iný. Je to normálne auto. Pekné auto, hoci nie každému sa musí páčiť. Nová generácia Golfa je však vydarená tak po stránke dizajnu, ako aj spracovania a jazdných vlastností. Ako je na tom model s čisto elektrickým pohonom?

Výhody

  • tichý chod
  • pomerne lacné jazdenie
  • klasicky vyzerajúce auto

Nevýhody

  • vysoká cena
  • krátky dojazd
  • otázna životnosť

Hoci je VW e-Golf na trhu už nejaký ten mesiac, na test som sa úprimne tešil. Konečne normálne auto, ktoré ponúka pohodlie klasického hatchbacku, ale je plne na elektrinu.

Radosť ma neopustila ani po sadnutí za volant. Ide o Golf najnovšej generácie, ktorý sa od klasickej verzie veľmi neodlišuje. Nebyť veľkých nápisov po bokoch vozidla a pár ďalších detailov, ani nezistíte, že sedíte v elektromobile.

Tie detaily, ktoré odlišujú klasický Golf od e-Golfu, si ale určite všimne každý fanúšik značky. Budíky sú totiž akési iné, automatická prevodovka má čudesné popisy a kde-tu nájdete nápisy e-Golf.

Napriek všetkému sedíte v bežnom, resp. lepšie vybavenom Golfe. Ak ste si náhodou nevšimli odlišujúce detaily, po zošliapnutí plynového pedálu vám bude okamžite jasné, že tu čosi nehrá.

VW e-Golf reaguje na plynový pedál od nulových otáčok. A to najlepšie? V pozadí nepočujete žiadne hulákanie 4-valca, ale len silnejúce bzukotanie pripomínajúce trolejbus najnovšej generácie.

Vo výbave je pritom všetko, čo si môžete dopriať v bežnom VW Golf. Nechýba ESC, ABS, EBV, ARS, EDS a mnoho ďalších bezpečnostných prvkov.

V štandarde nájdete aj 2-zónovú klímu Climatronic, AUTO-HOLD elektronickú ručnú brzdu, elektronickú uzávierku diferenciálu, multikolíznu brzdu, nastavenie jazdného profilu, 9 airbagov či tempomat s obmedzovačom rýchlosti.

Nechýba ani multimediálny systém Discover Pro s 8-palcovým dotykovým displejom a GPS navigáciou pre Európu, ktorý ponúka aj dva sloty na SD karty, USB port či 3,5 mm audio vstup. Na prehrávanie skladieb ale môžete využiť aj Bluetooth.

O zvuk sa stará 8 reproduktorov, ktoré patria medzi štandard. Neurazia, ale ani výrazne nenadchnú. Taká automobilová klasika.

E-Golfu nechýba ani hlasové ovládanie, ktoré celkom slušne reaguje na pokyny. Prekvapením je Car-Net, internet pre Európu.

V aute je totiž SIM karta, vďaka ktorej si môžete v e-Golfe vytvoriť vlastnú WLAN sieť. Fungovať by ale mala len rok od kúpy, no našťastie v celej Európe.

Potešia tež Full LED svetlomety, ktoré si určite zamilujete. V noci vďaka nim vidíte všetko. Síce nemajú na laserové svetlá od konkurencie, no v tejto triede patria medzi špičku.

Zároveň neviem o tom, že by niektorý elektromobil súčasnosti mal Full LED svetlá. LED-kové sú pritom aj zadné svetlá. Bodaj by aj nie, LED má výrazne nižšiu spotrebu elektriny, ako klasické svetlá.

Aby som nezabudol, VW e-Golf ponúka 115 konských síl vo viac ako bohatom rozsahu 3 000 – 12 000 ot/min s maximálnym krútiacim momentom až 270 Nm.

Prekvapením je  maximálna rýchlosť 140 km/h, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h e-Golfu trvá 10,4 sekundy. To je však skreslený údaj, pretože toto nie je auto na jazdenie na dlhé trate.

Je to auto do mesta a satelitov väčších miest. Tu sa cíti ako doma a vďaka veľkému krútiacemu momentu a 1-stupňovej prevodovke ste na 50 km/h za pár sekúnd.

Najciteľnejšie je to na semaforoch, kde za sebou necháte aj športové autá. E-Golf proste ide, kým nedáte nohu z plynu tesne pred 60-tkou na tachometri.

Testovaný model mal bohatú výbavu, za ktorú si ale priplácate. Biela Oryx perleťová farba vás vyjde na 1 035 €, koberčeky na 143 €, stmavené zadné okná na 316 € či parkovací asistent na 696 €. Tieto ceny považujem za trochu prehnané.

Naopak, výborný 3-ramenný volant za 432 €, Keyless vstup (339 €), cúvacia kamera (206 €) či adaptívny tempomat s Front Assist a City Brake systémami (270 €) sú užitočné a za primerané ceny.

V podlahe a kde to len šlo, je naprataných kopec batérií, ktorých kapacita činí 24,2 kWh. Aj napriek tomu je objem batožinového priestoru slušných 341 litrov, po sklopení sedačiek až 1 231 litrov.

Batérie sú typu Li-Ion a je možné ich nabíjať striedavým, alebo jednosmerným prúdom. Striedavý môžete využívať doma či v kancelárii, no nabíjanie trvá veľmi dlho.

Presnejšie povedané jednu noc. Výrobca udáva, že nabitie cez 230 V zásuvku má trvať 8 hodín, no presne odmerať sa mi to nepodarilo, v noci predsa človek väčšinou spí.

Praktickejšie je nabíjanie cez rýchlonabíjačku. Tú môžete nájsť už na mnohých miestach. Na Slovensku sú k dispozícii 11 až 55 kW (16-32 A) rýchlonabíjačky, ktoré sú schopné dobiť e-Golf za pár desiatok minút.

Samozrejme, čím vyšší prúd, tým rýchlejšie sa e-Golf nabije. Mimochodom, batérie v e-Golfe vážia takmer 320 kg!

Výrobca udáva spotrebu na úrovni 12,7 kW/h na 100 km. Ako obyčajne, ide o údaj, ktorý bol testovaný na dokonalej trati. Nech som robil čokoľvek, pod 13,5 kW/h som sa nedostal, v priemere som jazdil za 14-15 kW/h.

Spotreba sa pritom zvyšuje so zapnutou klimatizáciou, ale aj vyšším výkonom ventilátora bez klimatizácie či vykurovaním.

Na spotrebe sa odrazí aj vyhrievanie sedadiel. Rádio viditeľný vplyv na spotrebu nemalo. Ak ani vám ale takáto spotreba nič nehovorí, skúsme trochu matematiky.

Pri priemernej cene elektriny pre domácnosti bez delenia na nočný a denný prúd vás 100 km jazdy stojí zhruba 3,5-4 €.

Znie to veľmi sľubne, až kým sa nepozriete na taký model Golf 1,6 TDI BlueMotion s výkonom 110 koní a spotrebou (kombinovanou) na úrovni 4 l/100 km.

100 km jazdy s takýmto vozidlom vás v praxi môže vyjsť na 5,5 €. Je to síce o cca 2 € viac, no cena tohto kúsku začína na 21 000 €. VW e-Golf štartuje na sume 36 100 €.

Tento rozdiel ceny (doplnková výbava je zhruba za rovnaké sumy) neprejazdíte ani za celú životnosť vozidla. Nami testovaná verzia pritom stála 41 295 €.

Kým naša vláda nespraví niečo, čo je v zahraničí pre majiteľov elektromobilov už bežnou praxou, elektrický pohon sa neoplatí.

Aj napriek veľkým plusom je VW e-Golf vozidlo, ktoré stále nie je pre bežného človeka. Ja som si zamiloval dokonalé ticho sprevádzané občasným bzučaním motora, nemeckú kvalitu spracovania a radosť z jazdy po meste.

Ešte nekončíme, čítajte ďalej…

 

Bratislava – Banská Bystrica

Počas testovania som si chcel vyskúšať, aké je to cestovať elektromobilom po Slovensku. Poviem vám, nie je to žiadna sranda a už vôbec to nie je lacné.

V súčasnosti je prakticky jediná väčšia sieť nabíjacích staníc na Slovensku od spoločnosti GreenWay. Spoločnosť však už svoje rýchlonabíjačky spoplatnila nemalými sumami. Platí sa za minúty. Bez mesačného paušálu za služby zaplatíte za minútu 0,50 €.

Ak budete mesačne platiť 69 €, nabíjanie vás bude stáť 0,10 €/min. Pri 24 kWh batérii je to zhruba 12 € za jedno nabitie. Hoci má trasa medzi oboma mestami len 212 km, na jedno medzinabitie to nedáte.

Každučké zrýchlenie či rýchlejšia jazda po diaľnici znamenali rapídne znižovanie dojazdu. Namiesto tachometrových 140 som sa tak musel vliecť rýchlosťou od 100 do 120 km/h, aj to len pri predbiehaní.

Ďalším problémom je rýchlosť cestovania. Kým na bežnom vozidle mi cesta trvá zhruba 2 hodiny, s e-Golfom som išiel rovnakú trasu vyše 4 hodín a stálo ma to cez 40 €.

S pohodlnejším, väčším a komfortnejším vozidlom so spaľovacím motorom ma takáto istá cesta stojí zhruba 50 €, a to nejazdím na spotrebu. S e-Golfom som sa však musel krotiť, cesta trvala dvojnásobok a stála 85 €.

Pri ceste do Bystrice bola manželka ešte nadšená tichosťou a všetkým okolo e-Golfu, no cesta späť bola utrpením. Tri zastavenia tam a tri späť, každé niekoľko desiatok minút, plus pomalá jazda nudnou diaľnicou nám dala zabrať.

Čo z toho vyplýva? Necestujte s elektromobilom na dlhšiu vzdialenosť, ako je dojazd na jedno nabitie, inak bude celá posádka trpieť.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.