Reklama

Bosch predstavil WaterBoost. „Varí z vody?“

Zdroj | Bosch
Juraj Procházka
Zdroj | Bosch
Zdroj | Bosch

Hovorí sa, že voda nie je dobrá ani v topánkach. Teda najčastejšie túto repliku používajú krčmoví štamgasti s tvárami ošľahanými vetrami tamojších ventilátorov.

V spojitosti s motorom však vodu nie sme zvyknutí vnímať inak, ako zdroj problémov. A predsa môže voda v motore pomáhať.

Pozrite si

Bosch vyvinul systém, ktorý zabráni kolíziám áut s chodcami

Nie je to palivo

Bosch ukázal, že vstrekovanie vody do motora môže byť výhodné. Systém Bosch WaterBoost zabezpečuje pomocou vstrekovacích trysiek nasávanie hmly z destilovanej vody do spaľovacej komory. Keď vstúpi do motora, voda v takejto forme pomáha ochladzovať spaľovaciu komoru.

Zlepšuje sa tým chod motora a umožňuje jeho prevádzku pri vyšších kompresných pomeroch. Tým sa zas zvyšuje účinnosť a s ňou aj výkon a klesá spotreba. Bosch uvádza, že pomocou vstrekovania vody dokáže znížiť spotrebu paliva pri akcelerácii, alebo počas jazdy po diaľnici až o 13 percent.

Zdroj | Bosch

Nie je to teda celkom auto na vodu, ale tak trochu vlastne áno.

Pozrite si

Daimler a Bosch chystajú automatizované parkovanie v garážach

Okrem zníženia spotreby v uvedených režimoch jazdy má Bosch WaterBoost aj ďalšie prínosy. O 5% zvyšuje výkon motora a o 4% znižuje emisie CO2 podľa hodnotenia  WLTC (Worldwide harmonized Light-duty Test Cycle). To nie je v čase emisných škandálov, ktoré už mimochodom poškvrnili aj značku Bosch, zanedbateľné.

Pribudne tankovacia pištoľ na vodu?

Bosch testuje WaterBoost na BMW M4 GTS a podľa vlastných slov chce technológiu vstrekovania vody priniesť do mainstreamu. Už pred časom sa totiž úspešne začala využívať v leteckých motoroch vojenských strojov.

Zdroj | Bosch

Kvôli vode síce bude musieť mať auto prídavnú nádrž, ale tankovať (destilovanú) vodu údajne postačí zhruba každých 3 200 km. Tá úspora paliva a zlepšené jazdné vlastnosti (+ nižšie emisie ako bonus) iste za trochu komplikácii stoja, otázniky však zostávajú.

Pozrite si

6 vozidiel s alternatívnym pohonom, o akých ste ešte nepočuli

Nebude voda v motore časom spôsobovať koróziu? Údajne bude obsahovať trochu alkoholu, takže asi nebude celkom zadarmo (čo nie je ani samotná destilovaná voda). Ako to bude potom s ekonomikou jazdenia? A čo počas mrazivých zimných dní a nocí? Trocha alkoholu nestlačí bod tuhnutia vody pod -20o C.

Tak mi napadlo, či by nebolo jednoduchšie investovať do nejakého slušného elektromobilu…

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.