Tragická nehoda Tesly Model S, pri ktorej počas jazdy s autopilotom zahynul vodič, ukázala, že s autonómnym systémom riadenia to nebude jednoduché. Aj kvôli nejasnej legislatíve sa automobilky so zavádzaním autopilota v praxi príliš neponáhľajú.
Hoci Tesla Motors nazýva svojho autopilota „poloautonómnym systémom“ a vystríha pred pustením volantu, v zásade plní historickú úlohu. Tým, že bezmála tridsať tisíc vozidiel Tesla disponuje touto funkciou, stáva sa Tesla technologickým predskokanom, ktorý pomôže získať cenné skúsenosti.
Najnovšie BMW deklarovala svoj zámer priviesť autonómne autá na cesty do roku 2021. Hoci dovtedy zostáva dosť času, automobilka nemá dostatočný vlastný výskumný potenciál, aby takúto úlohu zvládla sama. Aj preto BMW ohlásila partnerstvo s Intelom a spoločnosťou z oblasti počítačového videnia Mobileye, uviedol portál Engadget.
Spoločne by mali vytvoriť priemyselnú platformu pre autonómne autá, z ktorej by mohli ťažiť aj ďalší výrobcovia. Intel už na vývoji autopilota pracuje niekoľko rokov a Mobileye tiež prinesie skúsenosti z oblasti strojového učenia.
Kým Tesla v rámci „pudu legislatívnej sebazáchovy“ upozorňuje, že jej autopilot je len vývojová beta verzia a vodič má (najnovšie dokonca musí, inak začne auto spomaľovať) mať ruky na volante, BMW to vidí inak. Spolu s Intelom a Mobileye chcú vyvinúť skutočného autopilota.
Ten nebude vyžadovať držanie volantu a umožní „vypnúť“ nielen zrak, ale aj myseľ vodiča.
Rovnaký cieľ nepochybne sleduje aj Tesla a ostatní. BMW s partnermi sa zhodli, že finálne riešenie chcú mať do roku 2021 a dohodli aj základné míľniky vývoja. Aké budú, zatiaľ nevieme. Už v roku 2017 by však mali mať k dispozícii „rozsiahlu flotilu“ testovacích vozidiel schopných absolvovať rozšírenú autonómnu jazdu.
Ako naznačujú zámery ďalších automobiliek a firiem z IT sektora (Google, Apple), zaoberajúcich sa vývojom robotických áut, v najbližších niekoľkých rokoch sa začnú takéto autá objavovať na cestách.
Začiatky možno budú ťažké, ale neostáva nič iné, len toto obdobie prekonať. Dôkladné testovanie a spolupráca v branži pomôžu problémy redukovať.