Výhody
- Výkonná Yamaha batéria
- Športový štýlový dizajn
- Jednoduché ovládanie a módy
- Výdrž batérie
Nevýhody
- Vysoká cena
- Hmotnosť
- Náročná manipulácia
- Nemožnosť prepojenia so smartfónom
Letná sezóna sa začína a v redakcii sme sa rozhodli pre testovanie niečoho nového, čo sa dokonale hodí na horúce letné mesiace. Bicyklovanie sa stalo športovým trendom, čo je vidieť na čoraz preplnenejších lesných cestách a rozmachu cyklistov v meste. My samozrejme ideme s dobou a odskúšali sme novinky na poli elektrobicyklov.
Na leto sme si pripravili viacero modelov elektrobicyklov, ktoré vám budeme postupne predstavovať. Prvým je táto žltá odpružená kráska Haibike SDURO FullNine SL 2016 od nemeckej firmy Haibike.
Časy, kedy elektrobicykle mohli byť len mestské bicykle s retro konštrukciou sú preč. Nebyť stredovej batérie, bicykel pôsobí ako akýkoľvek iný horský bicykel. Moderný športový dizajn z neho robí naozaj ukážkový kúsok.
Poďme však k tomu hlavnému a to samotnej jazde. Ako vlastne taký elektrobicykel funguje? V podstate ako každý horský bicykel, len s tým podstatným rozdielom, že vám pri jazde výrazne pomáha elektromotor. Neradi stúpate do nekonečného kopca? E-bike vám s tým rád pomôže a ani nebudete cítiť únavu.
Bicykel je však veľmi užitočným pomocníkom aj pri predbiehaní (ostatných cyklistov, ktorých tým asi trochu nahneváte) a počiatočnom zrýchľovaní.
Keď raz vyskúšate e-bike, zamilujete si ho a nebudete chcieť jazdiť na ničom inom. Samozrejme, netreba zabúdať, že športová zložka a fyzická aktivita nie je tiež zanedbaná.
Okrem toho, že si na testovanom Haibiku SDURO môžete vypnúť pomocný ePohon, máte až štyri možnosti konfigurácie podľa náročnosti a vašej energie. Od najslabšej Eco+, kedy vám elektrický pohon pomáha naozaj minimálne až po High, kedy bicykel ide, ako keby naň vydávali energiu štyria ľudia súčasne.
V prípade, že presiahnete rýchlosť 25 km/h, ePohon sa vypína a už sa musíte spoliehať len na silu nôh.
Zrýchlenie pri najvyššom móde naozaj stojí za to. Keď budete stáť na križovatke a zrazu vyštartujete súčasne s autom, budete vedieť, o čom hovorím. Okamžité vyštartovanie a podporu zabezpečuje funkcia Zero Cadence Support.
Priemerná rýchlosť, ktorú budete dosahovať je perfektných 30 km/h. Výhodou však je, že takmer ani nepocítite pri takejto rýchlosti únavu nôh.
Na riadidlách máte okrem desaťstupňovej prehadzovačky aj informatívny displej, ktorý ukazuje čas, základné údaje o rýchlosti a vzdialenosti a ten hlavný údaj – percentuálnu spotrebu batérie. Tá sa v prípade aktívnej jazdy do kopca vybíja rýchlejšie, no v posledných desiatich percentách výdrže vám bicykel až tak nepomáha a snaží sa energiu ako keby viac šetriť.
Určitým nedostatkom, ktorý by mohli v budúcnosti vývojári v oblasti elektrobicyklov vychytať, je samonabíjanie pri jazde z kopca pomocou dynama alebo inej technológie.
Samotné nabíjanie je otázkou asi troch-štyroch hodín a nemusíte sa ani báť, že by sa vám batéria niekde v horách vybila. Iniciatíva e-DNA nainštalovala (zatiaľ len v Bratislave a okolí) 7 nabíjacích adaptérov na miestach, kde sa cyklisti najviac zastavujú.
Samozrejme, som to musel skontrolovať a môžem potvrdiť, že na Bielom kríži si môžete pohodlne a zadarmo dobiť svoj bicykel a kým sa občerstvíte, minimálne 1/3 batérie budete mať doplnenú.
SDURO FullNine je e-bike vhodný do náročnejšieho terénu, k čomu mu pomáhajú aj kolesá, ktoré majú 29“. E-bicykel má tiež možnosť 100 mm odpruženia, čo predstavuje do terénu tiež veľmi efektívnu možnosť na vybláznenie.
Z technických parametrov treba pochváliť výkonnú 400 Wh batériu značky Yamaha, ktorá však nepoteší svojou hmotnosťou. Práve označenie SDURO znamená, že e-bike má Yamaha batériu.
Batéria poháňa 250-wattový elektromotor, ktorý je tiež značky Yamaha.
Aby som len nechválil, musím uviesť niekoľko nevýhod, ktoré sa však netýkajú len tohoto modelu. Prvým problémom je určite hmotnosť, ktorá dosahuje takmer 23 kg. Je škoda, že bicykel je vyrobený z klasických hliníkových materiálov a nie z odľahčených uhlíkových vlákien.
V prípade, že chcete bicykel umiestniť na stojan do auta, či ho nebodaj vyniesť po schodoch, držím vám palce, pretože Haibike je naozaj veľmi ťažký na manipuláciu.
Minimálne potešil malý gadget v podobe tlačidla, ktoré vám bicykel samo ťahá a vy sa tak nemusíte namáhať tlačením.
Druhou nevýhodou, ktorá je tiež spojená s hmotnosťou je jeho ťažisko, ktoré nie je dostatočne vycentrované a spôsobuje problémy pri manévrovaní a opretí bicykla o pevné povrchy. Pri zaobstaraní podobného e-biku určite zvážte prikúpenie prídavného stojanu.
Trochu na škodu je aj nemožnosť prepojenia elektrobicyklu so smartfónom a aspoň minimálna možnosť synchronizácie údajov. Stredový displej by mohol za cenu e-biku takmer 3 000 eur ponúkať aj viac funkcií. Podpora prehrávania hudby, či zobrazovanie nadmorskej výšky by sa na bicykli určite nestratila.
Poslednou nevýhodou je určite cena, ktorá stále dosahuje závratných výšin a určite odradí nie jedného záujemcu. Treba však dodať, že sa jedná o profi elektrický bicykel s drahou batériou Yamaha, ePohonom Yamaha a navyše je to horská novinka, čo výslednú cenu ešte navyšuje.
Haibike SDURO FullNine je úžasný elektrobicykel vhodný do stredne náročného terénu a horských kopcov. Nestratí sa ani na rozbitých mestských cestách a uliciach.
Cieľovou skupinou by mohli byť ako starší ľudia, ktorí obľubujú trochu náročnejší terén, tak aj ľudia, ktorí sa chcú aktívne pohybovať na čerstvom vzduchu, no majú problémy so strmejšími stúpaniami.
Bicykel je tiež určený pre milovníkov off road ciest, cross-country a lesného terénu, ktorí zároveň obľubujú pocit rýchlosti pri e-biku.
Počas testovania som na jedno plné nabitie prešiel viac ako 150 kilometrov počas troch dní a stálo to jednoznačne za to.
Haibike SDURO FullNine je poctivým horským bicyklom, ktorý si určite obľúbite. Napriek vyššej hmotnosti vás prekvapí výdržou batérie a dynamickým výkonom aj v náročnejších terénoch. Ak vám nevadí vysoká cena, kúpu určite nebudete ľutovať.