Stále je to trochu ako sci-fi, ale hyperloop po malých krokoch dostáva reálnu podobu. A zásluhu na tom majú aj Slováci. Spoločnosť Hyperloop Transport Technologies (HTT) v utorok odhalila názov špeciálneho materiálu, ktorý sa bude používať na vonkajší plášť jej kapsúl. Bude sa volať „Vibranium“.
Pomenovanie materiálu prezentoval šéf HTT Dirk Ahlborn na festivale start-upov Pioneers vo Viedni. Odvodený je od fiktívneho superodolného materiálu, z ktorého je vyrobený štít komiksového hrdinu Captain America.
Pre nás je zvlášť zaujímavé, že jeho výrobcom je slovenský start-up. Firma c2i z Dunajskej Stredy sa venuje výrobe kompozitov z uhlíkových vlákien pre automobilový a letecký priemysel. V lietadlách nájdu tieto superpevné a pritom extrémne ľahké materiály silné uplatnenie. Ale nielen tam.
Kabíny systému Hyperloop budú namáhané nielen vysokým preťažením pri akcelerácii a brzdení, ale aj podtlakom v potrubí. Prípadná dehermetizácia kabíny pri poruche, alebo kolízii, by znamenala pre cestujúcich väčšie nebezpečenstvo, ako perforácia steny dopravného lietadla vo výške 10 km.
https://www.youtube.com/watch?v=D606MQriDas
Aj preto je vibranium nielen veľmi ľahký a pevný materiál – je 10x pevnejší ako oceľ, ale dokáže kontinuálne pomocou zabudovaných senzorových vlákien monitorovať svoju celistvosť, teplotu a ďalšie parametre a dáta neustále bez káblov odovzdáva do monitorovacej jednotky. Má vonkajší a vnútorný plášť, medzi ktorými sa nachádza štruktúrovaná letecká pena.
Pre HTT vyrobila ci2 maketu so šírkou 2,9 metra a dĺžkou 2,7 metra z reálneho materiálu za cca 30-tisíc eur. Do kooperácie s HTT sa zapojili aj ďalšie dve slovenské firmy. Senzory umiestnené v plášti z vibrania vyvinula firma Rvmagnetics a TÜV SÜD Slovakia poskytuje technickým projektom inšpekčné a certifikačné služby.
Pripomeňme, že HTT vlani podpísala so slovenskou vládou zmluvu o spolupráci a mieni vybudovať ako prvú trasu na svete prepojenie Bratislavy a Viedne systémom potrubnej dopravy dosahujúcej rýchlosť zvuku. Do Viedne z Bratislavy, by sme, rovnako, ako opačným smerom, cestovali 8 minút. V prípade úspechu sa má do trojuholníkovej topológie trasy pridať aj maďarská metropola Budapešť.