Sci-fi príbehy sú plné malých lietajúcich strojov, ktoré by mohli v budúcnosti individuálnu dopravu premiestniť z 2D do 3D priestoru. Ak ste pozerali Hviezdne vojny, Atlas mrakov, Piaty element, alebo inú vedeckú fantastiku, viete, o čom je reč.
Do veľkej miery spĺňa požiadavky tejto kategórie aj slovenský Aeromobil, ktorého vývoj na našich stránkach pozorne sledujeme, ale zahanbiť sa nenechajú ani ďalšie firmy. Len nedávno sme sa pozreli na dvojmiestny vírnik Joker ďalšej slovenskej firmy Joker Trike, ktorý sa chystá do výroby.
Keďže nebude jazdiť po cestách, nemusí prekonať toľko legislatívnych úskalí ako Aeromobil. Malé lietajúce stroje s kolmým štartom a pristátím (vertical take-off and landing, VTOL), kam doteraz patrili hlavne vrtuľníky, však dostanú čoskoro zaujímavú konkurenciu.
Nemecký startup Lilium, ktorý vznikol vlani vo februári s podporou Európskej vesmírnej agentúry (ESA), vyvíja elektrický futuristický lietajúci stroj, čo vás nenechá chladnými. Štvorica mladých leteckých inžinierov a produktových dizajnérov z Technickej univerzity v Mníchove vytvorila skutočný lietajúci zázrak.
Spoluzakladatelia startupu Lilium sú mladí a kreatívni.
Elektrina z akumulátorov poháňa sústavu vrtúľ ukrytých v polohovacom krídle – vertikálny štart a pristátie preto vyžaduje len minimálny priestor 15×15 metrov. Vo vzduchu sa vrtule otočia do smeru letu a poháňajú Lilium Jet ako klasické lietadlo.
Vďaka elektrickému pohonu je toto lietadlo oveľa tichšie ako vrtuľník, ale počas letu je zároveň omnoho bezpečnejšie. Štart a pristátie má byť navyše plne ovládané palubným počítačom, čo eliminuje chyby pilota. Cestovná rýchlosť 300 km/hod umožní dolet slušných 500 km, ale pri maximálnom výkone dokáže Lilium vyvinúť až 400 km/hod.
Keďže stroj bude spadať do kategórie ľahkých športových lietadiel, na získanie pilotnej licencie postačí pilotný výcvik v trvaní 20 hodín. Budúci čas preto, že systém bol zatiaľ testovaný len na prototypoch s hmotnosťou 25 kg.
Tvorcovia lietajúceho „žihadla“ sú však ambiciózni. Plnohodnotný prototyp lietadla chcú mať už na budúci rok a v januári 2018 chcú začať s dodávkami na trh.
O predpokladanej cene zatiaľ nemáme žiadnu informáciu, ale zakladatelia firmy naznačili, že by mala byť „oveľa nižšia“, než cena lietadla podobnej veľkosti. A výrazne nižšie budú aj prevádzkové náklady. Žeby elektromobilita ovládla aj lietanie?