Reklama

Tesla Motors má problém, v Chorvátsku rastie konkurent Rimac Automobili

Zdroj | Rimac Automobili
Števo Porubský
Zdroj | Rimac Automobili
Zdroj | Rimac Automobili

V blízkosti chorvátskeho hlavného mesta Záhreb vyrástla v dedine Sveta Nedelja malá rodinná spoločnosť Rimac Automobili, ktorá sa venovala hardvérovej úprave benzínových automobilov. Časom sa však preorientovala na elektrický pohon, zväčšila sa a od roku 2009 vyvíja vozidlá na plne elektrický pohon.

Prvým elektromobilom, ktoré v Rimac vyrobili, bolo BMW E30:

Nasledoval koncept hyperšportového vozidla Concept_One z roku 2011, ktoré však o pár dní opäť predstaví na blížiacom sa ženevskom autosalóne, no už ako funkčné vozidlo. Čo všetko ponúkne?

Automobilka Tesla Motors by sa mala začať tak trochu báť. Aj ona totiž začínala v malom, hoci s poriadnou finančnou injekciou od Elona Muska. Rimac Automobili sú možno malí, ale stačí jeden veľký investor a z malej automobilky sa môže stať veľký konkurent.

 

Zdroj | Rimac Automobili

Konkurentom však bude už tak či tak. Jeho Concept_One (fakt divný názov) sa zaradí medzi tzv. hyperšportové autá. Dvojsedadlový športiak má totiž výkon 1 088 konských síl (800 kW) s krútiacim momentom až 1 600 Nm.

To dovoľuje Concept_One vystreliť z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy, na dvestovke je za 6,2 sekundy a na 300 km/h je za neuveriteľných 14,2 sekundy. Kde sa zastaví? Na 355 km/h! Vozidlo pritom váži 1 850 kg a má rozmery 4,18 x 1,84 x 1,07 m.

Zdroj | Rimac Automobili

O pohon sa stará štvorica vlastných elektromotorov pre každé kolose, je to teda štvorkolka. Na optimálne rozdelenie sily si Rimac vymysleli vlastný systém Rimac All Wheel Torque Vectoring. Ten kontroluje každé koleso 100x každú sekundu a zároveň slúži aj ako ESP a ABS systém.

Všetko je samozrejme ovládané z kokpitu, takže vodič sa teoreticky môže rozhodnúť využívať auto ako predno alebo zadnokolku. Vo vozidle je vraj viac ako 500 rôznych senzorov, z ktorých sa dáta zobrazujú vo vlastnom multimediálnom systéme. Cez ten je možné nastaviť 4 režimy jazdy – Comfort, Control, Track a Drift Mode.

Zdroj | Rimac Automobili

Dáta je možné nielen zobrazovať v grafickej podobe na veľkom displeji v prístrojovom paneli, ale je ich možné aj zálohovať do cloudu cez zabudovaný LTE modem. Dáta z telemetrie si tak majiteľ môže pozrieť aj v smartfóne, tablete či notebooku.

Prekvapivé je, že každý elektromotor má vlastnú prevodovku, ktorá nie je jednostupňová, ako u väčšiny elektromobilov, ale pre zadné kolesá má dvojspojkovú dvojstupňovú prevodovku! Na brzdenie zas používa obrovské 390 a 380 mm keramické kotúče, ktoré zo stovky zastavia vozidlo na 31,5 metroch.

Zdroj | Rimac Automobili

O chod tohto monštra sa stará až 8 450 malých batériových blokov s celkovou kapacitou 82 kWh, ktoré sú schopné dodať pri akcelerácii až 1 000 kW. Pri rekuperácii zas dokážu absorbovať do 400 kW energie. Aj batériový blok s chladením si Rimac Automobili vymysleli sami. Dojazd však automobilka nezverejnila.

Zdroj | Rimac Automobili

Hoci sa Rimac Automobili Concept_One podobá z rôznych uhlov na rôzne autá, Rimac Automobili ho postavili sami. Použité boli pritom tie najlepšie materiály ako tvrdený hliník, uhlíkové vlákna, keramika apod. Všetko je pritom skladané ručne v priestoroch automobilky.

Rimac Automobili Concept_One je pripravený na výrobu. Dovoliť si ho ale budú môcť len tí najmajetnejší z planéty. Ručne vyrábané hyperšportové auto svoju oficiálnu cenu ešte nepozná, no nízka určite nebude. Okrem toho bude vyrobených iba 8 kusov tohto unikátu.

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.