Spoznali sme výsledky zaujímavého prieskumu na vzorke 1 000 vodičov, ktorý odhalil nepríjemnú realitu. Agresívne správanie na cestách je doslova bežné.
S agresívnym správaním na cestách sa stretávajú takmer všetci vodiči, najčastejšie sa prejavuje tým, že vodiči nepoužívajú smerovky alebo predbiehajú na poslednú chvíľu.
Toyota si nechala vypracovať prieskum, ktorého výsledky nás nemilo prekvapili. Agresivita na cestách je totiž na Slovensku doslova bežnou záležitosťou a vyskytuje naprieč všetkými skupinami vodičov. Jej prejavy sa pritom líšia v závislosti od veku a pohlavia. Muži častejšie priznávajú, že na cestách nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť, ignorujú dopravné značenie alebo zabúdajú používať smerovky. Pritom nepoužívanie smeroviek je v mnohých prípadoch doslova kritické. V porovnaní so ženami takmer dvojnásobne často predbiehajú na poslednú chvíľu. Prejavy agresie na cestách u žien sú nižšie. Prieskum ukázal, že za to môže najmä vyššia hladina testosterónu u mužov. Navyše ženy sú za volantom opatrnejšie, jazdia pomalšie a tak aj prípadná kolízia má menšie následky na zdraví účastníkov premávky.
Pozrite sa na to, čo nás za volantom podľa prieskumu najviac „vytočí“. Do prvej päťky patria chodci, ktorí vodičom na poslednú chvíľu vbehnú na priechod. Taktiež sem patria vodiči, ktorí nedávajú prednosť podľa pravidiel cestnej premávky. Účastníci prieskumu ďalej uviedli, že ich najviac vytáča zbytočne pomalá jazda iných vodičov alebo to, keď vidia vodičov používať počas jazdy mobilný telefón. Rovnako sem patrí aj nerešpektovanie dopravných predpisov.
Stáva sa niečo podobné aj vám? Reagujete na takéto situácie? V prieskume totiž viac ako 80 % vodičov a vodičiek priznalo, že na agresívne správanie iných účastníkov cestnej premávky reagujú. Najčastejšie si za volantom ponadávajú, pričom ženy reagujú slovne ešte viac ako muži. Tí zas oproti ženám viac trúbia alebo preblikávajú svetlami, aby dali najavo svoju nespokojnosť.
Dopravný psychológ Karol Kleinmann varuje, že aj reakcia na agresívne správanie vodičov môže byť ohrozením. „Na nebezpečnú, agresívnu jazdu iného vodiča je najlepšie reagovať defenzívne a vyhnúť sa eskalácii situácie. Dôležité je udržať si plnú sústredenosť na cestu a nenechať sa rozptýliť. Vodiči by sa nemali snažiť „vychovávať“ iných účastníkov premávky – najlepšou reakciou je teda vôbec nevenovať agresívnemu vodičovi pozornosť. Mnohí ju totiž svojím správaním vyslovene vyhľadávajú.“
Zaujímavé je, že 64 % vodičov v prieskume uviedlo, že ak sa na nich nejaké vozidlo zozadu nepríjemne „lepí“, radšej ho pustia pred seba, aby sa vyhli ďalším nepríjemnostiam. A presne tak by to podľa dopravného psychológa malo byť. V danej situácii lepšie riešenie nie je.
Rozdiely sú však nielen v pohlaví ale aj vo veku. Podľa prieskumu sú starší vodiči na cestách pokojnejší a menej náchylní nechať sa vyprovokovať. Čím sú vodiči starší, tým viac im nervozitu spôsobujú najmä nepriaznivé podmienky v súvislosti s počasím či nečakané krízové situácie. Naopak, mladších vodičov viac stresuje časová tieseň. Práve mladí vodiči sú cieľovou skupinou, na ktorú sa už druhý rok sústredí projekt Bezpečne s Toyotou. Policajné štatistiky totiž jasne ukazujú, že najviac smrteľných nehôd spôsobujú vodiči, ktorí majú vodičský preukaz iba 1 až 5 rokov. Prekvapilo vás to?
Toyota sa aj pre to tejto rizikovej skupine chce venovať a ponúka jej bezplatné kurzy, ktoré vedú skúsení inštruktori z CENTRA BEZPEČNEJ JAZDY na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni. Cieľom je nielen znížiť počet nehôd, ale aj naučiť mladých vodičov riešiť stresové situácie na cestách s chladnou hlavou. Prihlásiť sa na ne môžete zdarma, teda ak spĺňate podmienku, že máte vodičské oprávnenie 1 až 5 rokov a na kurz prídeet s vlastným autom akejkoľvek značky. Prihlásiť sa môžete na stránke projektu bezpecnestoyotou.sk.
Kurz trvá 3 hodiny a možné vám v budúcnosti ušetrí škody na aute alebo zachráni život. Za našu redakciu sme si časť kurzu vyskúšali a musíme uznať, že každý by mal spoznať svoje reakcie a reakcie svojho auta v krízových situáciách. Na uzavretej trati CENTRA BEZPEČNEJ JAZDY vás prekvapí, ako silno môžete brzdiť. Aký je rozdiel pri brzdení na suchej a mokrej vozovke, rovnako, aké je náročné vyhnúť sa prekážke v kopci na mokrom povrchu.
Takéto niečo by si mal vyskúšať každý, bez ohľadu na dĺžku vlastsnenia vodičského oprávenenia. Ak aj nepatríte do skupiny pre bezplatný kurz, alebo sú termíny kurzu minuté, zaplaťte si ho. Pozreli sme sa na cenník kurzov a úplne základný vás výjde na 100 eur! Ide z nášho pohľadu o jednu z najlepších investícií do bezpečnosti na cestách, akú môžete urobiť. Navyše je to aj tak trochu na uzavretej trati zábava, verte nám.