Reklama

Elektromobily Tesla nezvládnu autonómne jazdenie, nemajú dostatočný hardvér

Zdroj | Tesla
Juraj Procházka
Zdroj | Tesla
Zdroj | Tesla

Autopilot s plne autonómnym riadením, ktorý Tesla označuje skratkou FSD (Full Self-Driving) je pekným príkladom prokrastinácie, alebo, ak chcete, sľubotechny.

Elon Musk jeho dostupnosť sľuboval už niekoľkokrát – jedným zo sľubovaných termínov bol aj rok 2021, ale plne autonómne riadenie piatej úrovne je výzvou dodnes. Dôvody sú rôzne a nie všetky súvisia s Teslou.

Zdroj | Twitter / X
Obsah pokračuje pod reklamou

Hoci vozidlá Tesla sú už roky vybavené asistenčnými systémami umožňujúcimi pomerne vysokú úroveň autonómie riadenia, Elon Musk teraz pripúšťa, že väčšina majiteľov Tesly neuvidí FSD bez podstatnejšej aktualizácie hardvéru.

Pozrite si

Správa o bezpečnosti vozidiel Tesla: S Autopilotom 8x nižšia nehodovosť

Na svojich stránkach Tesla v súvislosti s FSD uvádza:

„Všetky nové vozidlá Tesla sú vybavené hardvérom, ktorý v budúcnosti zaistí plne autonómne riadenie za takmer akejkoľvek situácie. Celý systém je navrhnutý tak, aby zvládol krátke aj dlhé cesty bez zásahov človeka sediaceho za volantom.

Niektoré prvky vyžadujú potvrdenie blinkrom a sú obmedzené v priestore okolo vozidla. Budúce využitie týchto funkcií bez akéhokoľvek dohľadu závisí od dosiahnutia spoľahlivosti výrazne prekonávajúcej schopnosti ľudského vodiča, overenej miliardami kilometrov testovania, a tiež od schválenia regulačnými orgánmi, čo môže v niektorých jurisdikciách trvať dlhšie. Ako budú tieto funkcie FSD postupne zavádzané, vaše vozidlo bude priebežne modernizované prostredníctvom bezdrôtových aktualizácií softvéru na diaľku.“

Zdroj | Tesla

A práve tu vzniká problém. V najnovšom hovore o výsledkoch spoločnosti Musk vyjadril spokojnosť s nízkym rastom predaja FSD. Vysvetlil tiež, že ak by službu mali využívať všetci, Tesla by musela namontovať ďalšie aktualizácie hardvéru, aby fungovala.

Tesla ponúka dve verzie autonómneho riadenia: autopilota a plne autonómne riadenie FSD. Vodiči sú zmätení a často si myslia, že s autopilotom sa už vôbec nemusia venovať riadeniu. Existujú prípady, že ich prichytili pri spánku poča jazdy pomocou autopilota.

Aj keď bol Musk počas rozhovoru o výsledkoch Tesly pomerne strohý, vyjadril sa, že väčšina EV Tesla na cestách nie je dostatočne vybavená. Hardware 3, palubný počítač, ktorý Tesla používala v modeloch z rokov 2019 až 2023, nezvládne FSD, aj keď ho automobilka už roky predáva a ponúka FSD ako upgrade.

„Úprimná odpoveď je, že budeme musieť upgradovať počítač Hardware 3 pre tých, ktorí si kúpili plne autonómne riadenie,“ povedal Musk. „A to je úprimná odpoveď. Bude to bolestivé a ťažké, ale zvládneme to. Teraz som rád, že si balík FSD nekúpilo toľko ľudí.“

Zdroj | tESLA

Tri kamery autopilota za čelným sklom na zadnej strane spätného zrkadla vozidla Tesla.

Ďalšou dilemou, ktorej Tesla čelí, je, či pre FSD bude potrebný LIDAR (Light Detection And Ranging), alebo nie. Waymo, dcéra spoločnosti Alphabet, napríklad používa vo svojich robotaxíkoch LIDAR na autonómnu prevádzku. LIDAR odráža lasery od okolitých predmetov, aby pomohol palubnému počítaču vozidla vyhnúť sa iným autám, ľuďom a ďalším prekážkam. Táto technológia funguje dobre, jej chybičkou krásy je však cena, ktorá predražuje výbavu auta.

Pozrite si

Elon Musk otočil: Autopilot je zložitý problém

Musk je odporcom LIDARov v autonómnych autách. „Je zrejmé, že ľudia jazdia bez toho, aby  vystreľovali lasery z očí. Ľudia jazdia s očami a neurónovou sieťou mozgu, biologickým počítačom. Digitálnym ekvivalentom očí a mozgu sú kamery a digitálne neurónové siete alebo AI. Takže celý cestný systém bol navrhnutý pre pasívne optické neurónové siete“, hovorí Elon Musk.

Obsah pokračuje pod reklamou

Muskove argumenty vyzerajú rozumne, na druhej strane, keď ide bezpečnosť, redundancia systémov nemôže byť na škodu, aj keď zvyšuje náklady. Divízia Skunkworks spoločnosti Alphabet použila vo vozidlách Waymo technológiu LIDAR. Čoskoro uvidíme, či má Musk pravdu. „Skúškou ohňom“ môže byť služba autonómnych robotaxíkov v Austine v Texase, ktorú Tesla zavádza údajne v júni tohto roku, a ktorá má používať FSD.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.