Najväčší výrobca batérií na svete, čínska spoločnosť Contemporary Amperex Technology (CATL), ohlásila v polovici augusta minulého roku lítium-železo-fosfátové (LiFePO4, LFP) batérie so superrýchlym nabíjaním s názvom Shenxing. A dnes ich už vyrába. Nové batérie sľubujú dojazd viac ako 700 km na jedno plné nabitie a ultrarýchle nabíjanie na 400 km jazdy za 10-minút nabíjania. CATL však prekonáva vlastné rekordy a na podujatí Auto China 2024 predstavila LFP batériu Shenxing Plus.
Nová batéria pre elektromobily umožní dojazd až 1000 km a za 10 minút sa dokáže nabiť na 600 km jazdu. Pridá teda v prepočte 1 km jazdy za sekundu. CATL tvrdí, že nová batéria Shenxing Plus je prvá na svete s ultrarýchlym nabíjaním 4C a dojazdom 1 000 km. Superrýchle nabíjanie ponúka nová batéria dokonca aj pri mrazoch do -20 °C.
Ak si spomenieme, že CATL predstavil už v roku 2022 rovnaké špecifikácie pre svoju batériu Qilin, mohlo by sa zdať, že v prípade batérie Shenxing Plus nejde tak celkom o senzáciu. Podstatný rozdiel je však v použitých materiáloch. Qilin využíva chémiu nikel-mangán-kobalt (NMC), zatiaľ čo Shenxing Plus sa stáva prvou lítium-železo-fosfátovou (LFP) batériou, ktorá prekonala hranicu 1 000 km.
Technický riaditeľ CATL Gao Huan predstavuje na Auto China 2024 batériu Shenxing Plus s mimoriadne dlhým dosahom a ultrarýchlo nabíjaním
NMC aj LFP sú verziami lítium-iónových batérií, pričom technológia NMC disponuje oproti LFP vyššou energetickou hustotou na jednotku hmotnosti. Batéria NMC s rovnakou kapacitou bude teda ľahšia ako batéria LFP. Napriek tomu LFP batérie sú v elektroautách čoraz žiadanejšie kvôli dostupnejším materiálom (a teda aj cene), tepelnej stabilite a dlhšej životnosti. Najmä kobalt patrí ku kontroverzným materiálom, pretože jeho kľúčovým dodávateľom je Demokratická republika Kongo, kde sa ťaží často v neľudských podmienkach.
Batérie LFP sú lacnejšie ako NMC, ale v bežných prevedeniach ponúkajú energetickú hustotu iba 90 až 160 Wh/kg. Zdá sa, že nová batéria CATL zmení paradigmu. Firma tvrdí, že Shenxing Plus po prvýkrát prekračuje prahovú hodnotu 200 Wh/kg a dosahuje až 205 Wh/kg. Je to stále menej ako špičkové Li-ion batérie s NMC chémiou (spomínaná batéria Qilin od CATL má energetickú hustotu až 255 Wh/kg), ale je to veľký úspech. Na zlepšenie energetickej hustoty CATL predstavil svoj vlastný 3D voštinový materiál.
Navyše v januári spoločnosť CATL uviedla, že do polovice roku 2024 zníži náklady na batérie LFP o dramatických 50 % na kWh. To bude motivácia pre výrobcov EV, ktorá sa neodmieta.
Svetový líder v produkcii batérií pre elektromobily si takto zároveň ešte upevní svoju dominanciu. CATL bol v roku 2023 už siedmy rok po sebe svetovou jednotkou a na celosvetovej spotrebe batérií 705,5 GWh mal v roku 2023 podiel až 36,8 % na dodávkach. To je takmer o 21 % viac ako jeho najbližší konkurent BYD.
CATL neuvádza, kedy by sa batérie Shenxing Plus mohli dostať do výroby, ale skúsenosti ukazujú, že spoločnosť nemá ďaleko od marketingových show k sériovej produkcii. Stačí spomenúť, že pôvodnú batériu Shenxing uviedla na trh len osem mesiacov po jej prvom predstavení vlani v auguste. Toto tempo je dobrou správou pre fanúšikov elektromobility, pretože CATL a jeho partneri BYD a NIO v rámci spoločnej skupiny na vývoj batérií s pevným elektrolytom dodávajú batérie mnohým svetovým automobilkám, vrátane značiek Tesla, Ford, BMW, Toyota, Kia, alebo Mercedes-Benz. Naopak, vrásky na čele zrejme pribudnú ďalším výrobcom batérií, ktorí taktiež usilovne pracujú na nových vylepšeniach.