Reklama

600 km za 10 minút? CATL odhalil batériu LFP s najrýchlejším nabíjaním

Zdroj | CATL
Juraj Procházka
Zdroj | CATL
Zdroj | CATL

Najväčší výrobca batérií na svete, čínska spoločnosť Contemporary Amperex Technology (CATL), ohlásila v polovici augusta minulého roku lítium-železo-fosfátové (LiFePO4, LFP) batérie so superrýchlym nabíjaním s názvom Shenxing. A dnes ich už vyrába. Nové batérie sľubujú dojazd viac ako 700 km na jedno plné nabitie a ultrarýchle nabíjanie na 400 km jazdy za 10-minút nabíjania. CATL však prekonáva vlastné rekordy a na podujatí Auto China 2024 predstavila LFP batériu Shenxing Plus.

Pozrite si

Batérie Shenxing od CATL otvárajú éru superrýchleho nabíjania elektromobilov

Nová batéria pre elektromobily umožní dojazd až 1000 km a za 10 minút sa dokáže nabiť na 600 km jazdu. Pridá teda v prepočte 1 km jazdy za sekundu. CATL tvrdí, že nová batéria Shenxing Plus je prvá na svete s ultrarýchlym nabíjaním 4C a dojazdom 1 000 km. Superrýchle nabíjanie ponúka nová batéria dokonca aj pri mrazoch do -20 °C.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak si spomenieme, že CATL predstavil už v roku 2022 rovnaké špecifikácie pre svoju batériu Qilin, mohlo by sa zdať, že v prípade batérie Shenxing Plus nejde tak celkom o senzáciu. Podstatný rozdiel je však v použitých materiáloch. Qilin využíva chémiu nikel-mangán-kobalt (NMC), zatiaľ čo Shenxing Plus sa stáva prvou lítium-železo-fosfátovou (LFP) batériou, ktorá prekonala hranicu 1 000 km.

Zdroj | CATL

Technický riaditeľ CATL Gao Huan predstavuje na Auto China 2024 batériu Shenxing Plus s mimoriadne dlhým dosahom a ultrarýchlo nabíjaním

NMC aj LFP sú verziami lítium-iónových batérií, pričom technológia NMC disponuje oproti LFP vyššou energetickou hustotou na jednotku hmotnosti. Batéria NMC s rovnakou kapacitou bude teda ľahšia ako batéria LFP. Napriek tomu LFP batérie sú v elektroautách čoraz žiadanejšie kvôli dostupnejším materiálom (a teda aj cene), tepelnej stabilite a dlhšej životnosti. Najmä kobalt patrí ku kontroverzným materiálom, pretože jeho kľúčovým dodávateľom je Demokratická republika Kongo, kde sa ťaží často v neľudských podmienkach.

Batérie LFP sú lacnejšie ako NMC, ale v bežných prevedeniach ponúkajú energetickú hustotu iba 90 až 160 Wh/kg. Zdá sa, že nová batéria CATL zmení paradigmu. Firma tvrdí, že Shenxing Plus po prvýkrát prekračuje prahovú hodnotu 200 Wh/kg a dosahuje až 205 Wh/kg. Je to stále menej ako špičkové Li-ion batérie s NMC chémiou (spomínaná batéria Qilin od CATL má energetickú hustotu až 255 Wh/kg), ale je to veľký úspech. Na zlepšenie energetickej hustoty CATL predstavil svoj vlastný 3D voštinový materiál.

Zdroj | CATL

Navyše v januári spoločnosť CATL uviedla, že do polovice roku 2024 zníži náklady na batérie LFP o dramatických 50 % na kWh. To bude motivácia pre výrobcov EV, ktorá sa neodmieta.

Svetový líder v produkcii batérií pre elektromobily si takto zároveň ešte upevní svoju dominanciu. CATL bol v roku 2023 už siedmy rok po sebe svetovou jednotkou a na celosvetovej spotrebe batérií 705,5 GWh mal v roku 2023 podiel až 36,8 % na dodávkach. To je takmer o 21 % viac ako jeho najbližší konkurent BYD.

Pozrite si

CATL odhalil TENER, vážneho konkurenta pre Teslu Megapack

CATL neuvádza, kedy by sa batérie Shenxing Plus mohli dostať do výroby, ale skúsenosti ukazujú, že spoločnosť nemá ďaleko od marketingových show k sériovej produkcii. Stačí spomenúť, že pôvodnú batériu Shenxing uviedla na trh len osem mesiacov po jej prvom predstavení vlani v auguste. Toto tempo je dobrou správou pre fanúšikov elektromobility, pretože CATL a jeho partneri BYD a NIO v rámci spoločnej skupiny na vývoj batérií s pevným elektrolytom dodávajú batérie mnohým svetovým automobilkám, vrátane značiek Tesla, Ford, BMW, Toyota, Kia, alebo Mercedes-Benz. Naopak, vrásky na čele zrejme pribudnú ďalším výrobcom batérií, ktorí taktiež usilovne pracujú na nových vylepšeniach.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.