Zástupcovia amerických združení z oblasti letectva Aerospace Industries Association, General Aviation Manufacturers Association, Aviation Spectrum Resource, Airline Pilots Association a ďalší sa už pred troma rokmi stretli s predstaviteľmi amerického telekomunikačného regulátora FCC kvôli obavám z využitia pásma C v sieťach 5G. Dôvodom boli rádiové výškomery, ktoré pracujú v pásme 4,2 – 4,4 GHz.
Pásmo C je podľa organizácie IEEE definované v rozsahu 4 – 8 GHz, ale telekomunikačný regulátor USA FCC ho definuje v pásme 3,7 – 4,2 GHz.
Dnes je tento problém, takpovediac, témou dňa, pretože práve horná časť pásma C v oblasti 4,2 GHz môže kolidovať s činnosťou rádiových výškomerov.
Týka sa to však hlavne USA, európski operátori kolízie výškomerov so sieťami 5G príliš neriešia. Rozdiely sú v detailoch. Frekvencie pre 5G New Radio (5G NR) boli rozdelené do dvoch skupín – rozsah 1 (FR1, frekvencie 410 MHz – 7125 MHz) a rozsah 2 (FR2, milimetrové vlny, mmWave 24,25 – 52,60 GHz). Rozsah 1 zahŕňa desiatky pásiem označených ako n1 až n99 (nie všetky indexy sú využité) a rozsah 2 šesť pásiem mmWave od n257 do n262.
Pásmo C bolo v rámci štandardizácie 5G rozdelené do sub-pásiem n77, n78 a n79. Problém je, že operátori AT&T a Verizon vydražili frekvencie v pásme n77, ktoré sa rozprestiera od 3 300 MHz do 4 200 MHz. V Európe a v Ázii sa využíva väčšinou 5G pásmo n78 s frekvenčným rozsahom 3 300 – 3 800 MHz.
V pásme 4,2 až 4,4 GHz pracujú aj rádiové výškomery a systémy bezdrôtovej vnútornej leteckej komunikácie (WAIC , wireless avionics intra-communications), niektoré lietadlá využívajú výškomery a systémy operujúce v pásme 3,7 – 3,98 GHz. Na spoľahlivej prevádzke týchto systémov závisí letová bezpečnosť. Spoločnosti Boeing a AirBus už upozornili na obavy z ich možného rušenia.
Verizon a AT&T mali získané frekvencie v pásme C začať využívať už od 5. decembra 2021. Regulátor FAA však ich využitie o mesiac odložil, aby mohol preskúmať vplyv 5G v tomto pásme na bezpečnosť letovej prevádzky.
Pôvodné spustenie 5G bolo odložené do 5. januára 2022, ale regulátor žiadosť predložil znovu. Operátorom však došla trpezlivosť a novej žiadosti už nechcú vyhovieť, pretože by tým boli ohrozené ich investície. Ponúkajú však kompromis, aký sa uplatňuje aj v iných krajinách, napríklad vo Francúzsku. V nasledujúcich 6 mesiacoch nebudú budovať 5G siete na frekvenciách pásma C (n77) vo vyhradenom území okolo letísk.
Regulátor bude zatiaľ prešetrovať, či 5G siete na týchto frekvenciách nejako ovplyvňujú výškomery lietadiel. FAA zároveň preventívne zakázala pilotom využívať pristávacie systémy používané za zlého počasia, pretože sa obáva, že by mohli 5G siete v pásme C ovplyvniť ich účinnosť.
Zdá sa, že v éteri začína byť husto. Otázkou je, prečo sa problém, o ktorom sa hovorilo už niekoľko rokov, musí riešiť za pochodu až v čase „päť minút po dvanástej“.