Reklama

5 dôvodov, prečo Apple Pay uspeje

Patrik Kimijan

Apple v utorok večer uviedlo rovno dva iPhony 6 a jedny nové digitálky, na ktoré sa však budeme môcť postaviť do radu pred Apple Store až začiatkom budúceho roka. Vysnívané dizajny nových telefónov aj hodiniek kolovali po webe už pár mesiacov, no málokto predpovedal, že Apple spustí aj vlastný systém mobilných platieb. Ale stalo sa.

Apple Pay je založený na Touch ID, ktoré vďaka používaniu odtlačku prstu poskytuje jedinečný bezpečnostný prvok. Na využívanie služby budete potrebovať Apple iPhone 6 či iPhone 6 Plus, keďže je využívaná technológia NFC. Tou však disponujú aj nové hodinky Apple Watch a keďže sú tieto kompatibilné aj so staršími iPhonmi, bude možné s ich použitím využívať systém platieb aj na starších iPhonoch„, vysvetľuje náš Apple odborník Marek Šimunek.

Pre užívateľa je to skutočne veľmi jednoduché a všetko, čo potrebujete, je odfotografovať vašu kreditnú kartu so všetkými údajmi a bezpečnostným kódom. Následne pre overenie karty musíte navštíviť banku a je vymaľované. Peniaze budete môcť míňať ešte jednoduchšie. Platiť môžete jednoduchým priložením iPhonu k terminálu a vášho prstu na Apple Touch ID. Takto však nebudete platiť len za tovar v kamenných obchodoch, ale aj na internete a medzi prvými miestami, kde môžete tento spôsob platby očakávať, bude určite iTunes a App Store„, dopĺňa Marek.

Apple Pay

Drvivá väčšina obchodníkov a ich zákazníkov sa dnes spolieha na zastaralý platobný proces, akým používanie platobných kariet nepochybne je. Prístup k našim peniazom je chránený len niekoľkými číslicami a bezpečnostnými kódmi, o ktorých už všetci vieme, že nie sú také bezpečné, ako by sme chceli. Približne v takomto duchu uviedol novú službu Tim Cook. V zásade mal pravdu. Tu je 5 dôvodov, prečo si myslíme, že Apple Pay uspeje:

Správne načasovanie

Apple sa na spustenie vlastného platobného systému s veľkou pravdepodobnosťou pripravoval niekoľko rokov. Postupne boli vypúšťané technológie, na ktorých bude systém stáť – pred dvomi rokmi predstavili Passbook, od minulého roka tu máme Touch ID a teraz pribudlo NFC. Tá infografika, ktorá sa vysmieva z toho, že Android mal NFC platby už v roku 2012, je síce srandovná, no v kontexte viacerých faktov vychádza, že Apple implementoval technológiu pre bezkontaktné platby celkom racionálne až vtedy, keď mal celý platobný systém vyladený a zmluvy s bankami a obchodníkmi pripravené. Navyše je veľmi pravdepodobné, že lepší čas na rozhýbanie tohto biznisu nebude. Od októbra 2015 budú v USA niesť zodpovednosť za podvodné platby namiesto bánk  priamo obchodníci, pokiaľ svoje staré terminály nevymenia za nové. A keď už investujú do nového terminálu, tak väčšina z nich si objedná ten, ktorý bude zvládať aj bezkontaktné platby od Apple.

Think Different

Mobilné platby skúšali už mnohí, no žiadny z pokusov masovo neuspel. A to je presne tá situácia, akú vie Apple využiť tak, ako nikto iný – vstúpi do biznisu, ktorý nefunguje, vytvorí vlastné unikátne riešenie a začne zarábať. Samozrejme, platbu mobilom nevymysleli v Apple, to ale ani dotykový displej. Len ho dotiahli do dokonalosti a to isté teraz robia s platením. Vymysleli systém, ktorý pri platbe neprenáša žiadne informácie o karte, ktorý umožňuje zaplatiť bezkontaktne a bez limitu (ten je stanovený iba kartou) a ktorý je navyše chránený takým jedinečným prvkom, akým je odtlačok prsta.

Schopnosť presadiť nové trendy

Ak má dnes niekto potenciál na to, aby dokázal masívne rozšíriť mobilné platby a zmeniť spôsob, akým míňame svoje peniaze, tak je to Apple. V tomto smere má firma za sebou veľmi úspešnú históriu. Bolo to práve Apple, kto masívne rozšíril používanie dotykových displejov, zmenil spôsob, akým ľudia nakupujú hudbu (iTunes), alebo akým získavajú  softvér (App Store). Je tu veľká šanca, že podobná revolúcia sa im vďaka skúsenostiam a schopnostiam podarí aj pri mobilných platbách.

Užívatelia

Aby ste globálne rozbehli nejakú celkom novú technológiu, potrebujete mať k dispozícii dostatočne veľkú skupinu užívateľov. Na iTunes má dnes účet 800 miliónov ľudí, z ktorých väčšina má už s ním spárovanú aj svoju platobnú kartu. Majitelia iPhonov sú zväčša typickými early adopters, teda radi používajú každú novú technológiu a službu, ktorú Apple ponúka. Navyše míňajú výrazne viac peňazí a sú mladší, bohatší a majú lepšie vzdelanie, než napríklad majitelia Samsungov. Foxcomm dokáže za tri mesiace poskladať 45 miliónov iPhonov a Apple vďaka svojmu unikátnemu systému predaja, geniálnemu marketingu a láske svojich užívateľov väčšinu z nich aj predá, ak nie všetky. Keď si to spojíme, tak Apple dá obchodníkom každý kvartál 45 miliónov veľmi dobrých dôvodov, prečo by mali mať záujem akceptovať Apple Pay.

Apple Pay Partners
Toto sú najvýznamnejšie reťazce, ktoré budú v USA od októbra akceptovať Apple Pay.
Celkovo sa iPhonom bude dať zaplatiť v 220 000 obchodoch.
Platobné karty dnes v USA akceptuje 9 miliónov prevádzok, takže Apple má ešte čo doháňať.

Dobrý biznis

Apple je stroj ne peniaze, ľudia v App Store utratili za minulý rok 10 miliárd dolárov, no podľa niektorých analýz je appkový biznis za svojim vrcholom, tržby a zisky môžu začať klesať. A práve platobný systém, pri ktorom si Apple s každej transakcie nechá poplatok, tak, ako to robia dnešné kartové spoločnosti, by mohol byť veľmi zaujímavým biznis modelom. Podľa spoločnosti Gartner pretečie v roku 2017 cez mobilné platby 720 miliárd dolárov. Pri 2% poplatku za transakciu (obchodník -> Apple) zarobia poskytovatelia týchto platieb takmer 15 miliárd dolárov. Ak by mal Apple čo len 30% podiel na trhu, tak by Apple Pay prinieslo do firmy viac ako 4 miliardy dolárov za rok. To už je slušná motivácia.

Apple Pay vs. PayPal
Mobilné platby od Applu očividne vyľakali PayPal, no
vybrať si pre kampaň bezpečnosť Apple Pay asi nebola dobrá voľba.

Otázne však je, či sa Apple Pay objaví v Európe, pretože Európska únia plánuje reguláciu poplatkov za platby kartou na úroveň 0,2% pri debetných a 0,3% pri kreditných kartách, čo už by pre Apple asi nebolo príliš zaujímavé. No firme by stále zostali príjmy z veľkých trhov ako sú Severná a Južná Amerika, a hlavne Ázia.

zdroje: mashable.com, WSJ.com, businessinsider.com
foto: apple.com

Zdieľajte na Facebooku Pošlite na Twiiter

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.