Keď sa povie X-Trail, každý vie, že ide o veľké japonské SUV. Nissan predstavil, túto dnes už legendu, na autosalóne v Paríži v roku 2000, vyrábať sa začala o rok neskôr.
Odvtedy ubehlo 22 rokov, čo je poriadne dlhá doba a toto esúvečko si obľúbili milióny zákazníkov na celom svete. Ako si stojí najnovší Nissan X-Trail s inovatívnym pohonom e-POWER?
Požičali sme si ho na tisíc kilometrov a vydali sa s ním naprieč Slovenskom. Toto je úplná správa o tom, čo sme zistili a či jeho najnovší štýl a technológie ohúria náročného zákazníka súčasnosti. Najnovší Nissan X-Trail dokazuje, ako sa v priebehu času zmenila výbava i požiadavky motoristov. Už pri preberaní nás zaujal jeho robustný vzhľad, ešte aj farba, v ktorej sme ho dostali mu sadla ako… uliata. A to sme netušili, aký veľkorysý priestor nás čaká vo vnútri. Hneď nám bolo jasné, že každého, kto sadne za volant čaká vskutku jedinečná jazda!
Nekompromisné pohodlie 1. triedy
Začneme vo vnútri. Priestranný interiér je doslova mobilná obývačka, a to aj vďaka strešnému oknu, ktoré je navyše otvárateľné, čo oceníte najmä v letných dňoch. Napriek obrovskej ponuke výbavy na nás X-Trail nepôsobil ako kozmická loď s množstvom nezrozumiteľných tlačidiel a páčok. Ovládanie v Nissane je jednoduché a logické, aj keď ponúka naozaj široké možnosti nastavení. Samozrejme, všetko je elektronické, vrátane nastavenia sedadiel, kde si môžete uložiť do pamäti nastavenie pre dve osoby. Keď luxus, tak luxus, takže to isté má k dispozícii aj spolujazdec, čo naozaj nebýva bežné.
Ľahké ovládanie uľahčí okamžité zoznámenie sa s virtuálnym kokpitom a infotainmentom. Nissan nie je žiaden trochár. Aby ste mali perfektný prehľad o všetkom čo sa vo vašom vozidle, aj okolo neho deje, máte k dispozícii až tri displeje. Ich celková plocha je viac ako 35″! Neveríte? Tak rátajte s nami. Digitálny prístrojový panel má 12,3″, rovnakú uhlopriečku ponúka infotainment NissanConnect a do tretice máte pred sebou 10,8″ Head-Up displej, čo je spolu 35,4″.
Vo výbave nechýba bezdrôtové nabíjanie a dva porty, jeden USB-A a jeden USB-C, takže váš smartfón sa určite nikdy nevybije. K systému sa s ním pripojíte cez Bluetooth, alebo vďaka Apple CarPlay a Android Auto. Keďže Nissan X-Trail je rodinné vozidlo, určite oceníte ďalšiu vychytávku, Wi-Fi hotspot. Ten umožní vašej posádke pripojiť k jednému internetovému bodu až 7 zariadení naraz.
Veľké prekvapenie nás čakalo, keď sme si sadli na zadné sedadlá. Zvyčajne je to nočná mora pre spolucestujúcich a to i v pomerne veľkých vozidlách. V našom prípade to bolo presne naopak. Doslova. Pretože oveľa menej miesta mal šofér, či jeho spolujazdec. Aj keby sedel za volantom poriadny kus chlapa, vzadu si mohlo smelo sadnúť jeho dvojča a kolená by malo hodný kus pred prednou sedačkou. Zadná lavica je posuvná, čo je opäť veľká pridaná hodnota.
Nissan X-Trail môžete bez akýchkoľvek pochybností využívať ako vozidlo na prepravu VIP osôb. Vzadu ich čaká mega pohodlie, vlastná klíma, vyhrievanie zadných sedadiel, či 2x USB-C port na nabíjanie.
K pohodliu patrí aj bezpečnosť. Ani v tomto smere nenechal Nissan nič na náhodu. Nissan X-Trail je vybavený pokročilým systémom ProPILOT s bezpečnostnými technológiami Navi-Link. Tie sú navrhnuté tak, aby pomohli udržať sa v strede jazdného pruhu vo vami určenej vzdialenosti od vozidla pred vami. Systém využíva vstavanú navigáciu TomTom, ktorá dokáže predvídať zákruty, križovatky či výjazdy. Okrem bezpečnostných asistentov máte k dispozícii aj pomocníka pri parkovaní. Systém využíva kamery, ktoré ponúkajú 360⁰ pohľad na okolie z vtáčej perspektívy a hravo zaparkuje za vás. Je vybavený technológiou, ktorá zabrzdí, aby sa nestalo, že narazíte do predmetov za vozidlom.
Hybridný pohon, aký nemá nik
Keď sa povie hybrid, tak vo všeobecnosti chápeme, že spaľovací motor poháňa vozidlo, ktoré rekuperáciou dobíja malú batériu umožňujúcu pokryť zvýšený dopyt po výkone, alebo niekoľko-kilometrovú jazdu resp. skôr pár metrovú na elektrinu. Batériu v hybride, na rozdiel od plug-in hybridu, nemusíte nebíjať. Nissan si zvolil svoju vlastnú cestu. X-Trail je vybavený pohonom, aký nemá prakticky žiaden iný hybrid. Najprv sme si mysleli, že ide len o predajný trik, potom sa ukázalo že je to naozaj tak a nám padla sánka.
Obsah pokračuje pod reklamouPohonná jednotka e-POWER predstavuje unikátnu technológiu, v ktorej sa spaľovací motor využíva výlučne na výrobu elektrickej energie a konštantne dobíja batériu. Elektromotor, v našom prípade dokonca dvojica elektromotorov, je jediným zdrojom hnacej sily kolies. Týmto spôsobom získate tichšiu a úspornejšiu jazdu v porovnaní s bežným spaľovacím motorom.
X-Trail je na výber v troch motorizáciách. Spaľovací motor je len v základnej ponuke. Ide o prepĺňaný benzínový trojvalec 1.5 VC-T MHEV s výkonom 120 kW a točivom momente 300 Nm. Ďalšie dve jednotky už plnia funkciu generátora elektrickej energie. V strednej triede sa nachádza e-POWER s výkonom 150 kW, ktorý napája elektromotor na prednej náprave. My sme mali najvyššiu verziu e-POWER e-4ORCE. Tá je vybavená jedným motorom vpredu a druhým vzadu, čiže disponuje paralelným pohonom všetkých kolies. Výkon je 157 kW, točivý moment je v oboch prípadoch 250 Nm.
Čo ponúka toto riešenie? Skutočnosť, že kolesá roztáča len elektromotor má výhodu v bleskurýchlej akcelerácii. To je naozaj veľký rozdiel, napríklad niektoré plug-in hybridy majú pomerne dlhú dobou medzi zošliapnutím pedálu a reakciou pohonnej jednotky. V našom prípade sa správa ako plnokrvný elektromobil, zrýchlenie je okamžité. Nemusíme vám vysvetľovať, aké je to perfektné pri mestskej jazde, alebo na diaľnici, keď potrebujete náhle pridať.
Úsporná jazda
Nissan využil pre X-Trail skupinovou platformu CMF-CD, na ktorej stojí napríklad aj ďalšia novinka, Renault Austral. Nissan X-Trail je však väčší a aj preto si môžete vybrať verziu s tretím radom sedadiel.
Spotreba je individuálna – záleží jednak od toho kde jazdíte, aký veziete náklad, ale i od vášho štýlu jazdy. Na to, aký veľký koráb je X-Trail, sme boli milo prekvapení. V meste sme bežne dosahovali hodnoty aj pod 5 l/100 km, medzimesto zvyčajne 6,5 – 7,2 l/100 km. Jazda po diaľnici už pýtala viac. V štandardnom režime to bolo aj nad 8,5 l/100 km, pri prepnutí do režimu ECO sme klesli o 0,5 až 0,7 l. Na stovku sa podľa papierov dostanete za 7 sekúnd, čo je na takéto veľké SUV skvelý výkon.
Opäť sa musíme zastaviť pri komforte, SUV je mimoriadne stabilné aj pri zrýchlení a prudkom vyberaní zákrut. Jazdili sme aj mimo asfatlku, ale X-Trail si poradil aj s nerovnosťami bez akéhokoľvek kývania, škrípania a natriasania, pritom sme nešli slimačím tempom. Konštatujeme, že ide o nevšedne univerzálny automobil, vhodný na dlhé i krátke trasy, dennodenné dochádzanie do práce, ale i na výlety do terénu.
Moderný vzhľad
Nissan X-Trail je japonské vozidlo, čo okrem iného znamená aj mierne odlišný dizajn oproti európskym modelom. Výsledok je pre majiteľa veľmi priaznivý, pretože vďaka tomu dostane jeho automobil istý punc jedinečnosti. V exteriéri tak dostanete tri svetlomety oddelené od denných svetiel, či robustne vyzerajúce outdoorové opláštenie. Svoje urobili aj 20″ kolesá, ktoré získate vo verzii Tekna+.
Interiér pokračuje v dobre vyladenej práci. Ak máte možnosť, určite si vyberte dvojfarebnú verziu. Je ich na výber viacero, napríklad oranžová varianta. Nás si však získala tá, ktorú sme si vyskúšali – strieborný lak Champagne, čierna strecha a hnedé kožené čalúnenie (Nappa).
X-Trail má mimoriadne veľa vychytávok. Užívali sme si panoramatický systém kamier prinášajúci 360⁰ pohľad z vtáčej perspektívy. Perfektne je riešený displej infotainmentu. Nielenže je poriadne širokouhlý a teda sa tam zmestí viac informácií, resp. otvorených okien, pod ním sa nachádzajú mechanické tlačidlá. Tie sú aj dnes, v dobe dotykového ovládania počas jazdy, oveľa praktickejšie. Môžete si presúvať stanice, regulovať hlasitosť, ale – čo je naozaj skvelé riešenie – zapnúť/vypnúť denný režim displeja a kedykoľvek zapnúť kameru. Tá vám tak môže pomôcť odhadnúť vzdialenosť pri jazdení a cúvaní v úzkych, neprehľadných priestoroch.
Tu by sme mohli naše skúsenosti s Nissanom X-Trail ukončiť, ale máme toho ešte veľa na srdci 😀. X-Trail je v súčasnosti na výber až v piatich výbavách. My sme si užívali tú najvyššiu, no okrem Tekna+ si môžete vybrať z Visia, Acenta, N-Connecta a Tekna. V cenníku Nissan X-Trail si nájdete takú, aká vám najviac vyhovuje. Je dobré vedieť, že Nissan X-Trail začína už na priaznivých 32 990 €, ak si vyberiete motorizáciu 1.5 VC-T Mild Hybrid Xtronic CVT 2WD s výkonom 163 koní. Ak vám je vozidlo pre 5 osôb málo, máte k dispozícii verziu s tretím radom sedadiel.
Nech si vyberiete akúkoľvek verziu, získate štýlové vodilo, z ktorého sa vám nebude chcieť vystupovať. Výnimočné pohodlie, skvelé jazdné vlasnosti, prijateľná spotreba a dizajn, ktorý neuvidíte pri každom druhom semafore, vďaka čomu sa stanete neprehliadnuteľní.