Reklama

4 najlacnejšie elektromobily na našom trhu. Daciu dopĺňa luxusná značka smart!

Števo Porubský

Človek by očakával, že s príchodom viacerých elektromobilov pôjdu ich ceny nadol. Opak je pravdou a kým v minulosti bolo možné kúpiť hneď niekoľko elektromobilov do 20, resp. 25 tisíc eur, dnes je ich ako šafranu.

Existujú iba 3 elektromobily s cenou pod 25 000 € a aj to sú extrémne miniatúrne vozidlá určené skôr do mesta, na donášky jedla či tovaru.

Ich výhoda je jasná – veľmi nízke prevádzkové náklady a minimálne náklady na servis. Vo výsledku tak môžu pomôcť hlavne v biznis sfére, pre bežných spotrebiteľov sú viac-menej nepoužiteľné. Málokomu budú stačiť dve miesta na sedenie, resp. 4 malé v prípade Springu, resp. elektrickej 500-ky.

Obsah pokračuje pod reklamou

O čom vlastne hovorím? O štvorici elektromobilov Dacia Spring, Fiat 500e, smart EQ fortwo kupé a smart EQ fortwo cabrio. Poďme sa na ne pozrieť bližšie.

Cena: od 20 250 €

Po tom, čo z trhu zmizli dvojičky Škoda Citigo-e IV a VW e-Up sa Dacia Spring stala najlacnejším 4-miestnym elektromobilom na trhu. Je však podobne miniatúrna ako spomínaná dvojka. 4 dospelých odvezie len veľmi ťažko, auto má rozmery len 3,7 x 2,4 x 1,7 m. Kufor má len 300 litrov, po sklopení iba 600 litrov.

Dojazd má cez 200 km (220 WLTP), no v základe sa nabíja iba AC prúdom a výkonom 6,6 kW. Za DC nabíjanie si musíte priplatiť 600 €. Batéria má kapacitu 27,4 kWh. Už aj koncernové dvojičky mali väčšiu batériu.

Cena od 20 250 € platí iba pre verziu Cargo. Vo výbave je 6 airbagov, obmedzovač rýchlosti, svetelný senzor, elektriky ovládané predné okná, autorádio s Bluetooth a USB, 14″ oceľové kolesá, centrálne zamykanie, nabíjací kábel pre 3,7 kW nabíjanie z 230 V zásuvky, zadné parkovacie senzory a manuálna klimatizácia.

RECENZIA

Vyskúšali sme, ako obstojí elektrická Dacia Spring v role kuriérskeho auta

Výbava Extreme s cenou od 21 500 € má vo výbave navyše zadnú parkovaciu kameru, elektricky ovládané aj zadné okná, ISOFIX, iný typ čalúnenia, systém aktívneho núdzového brzdenia (AEBS), elektricky ovládané spätné zrkadlá, 14″ hliníkové disky a multimediálny systém Media Nav Evolution s 3-ročnými mapovými podkladmi.

Za farbu (5 extra farieb) okrem bielej priplatíte 470 €, za dojazdovú rezervu je príplatok 80 €, DC nabíjanie 600 € a kábel pre AC nabíjanie s Type 2 koncovkou za 300 €. Nič viac si k Springu neviete dokúpiť. Najvyššia možná cena je tak 22 950 €.

Cena: od 26 950 €

Tesne nad 25 000 € viete kúpiť aj plne elektrický Fiat 500e vo verzii Action s 23,8 kWh batériou a 95-koňovým (70 kW) motorom. Nabíja sa maximálne výkonom 50 kW na DC nabíjačkách, v AC nabíjačkách je to 11 kW. Dojazd je necelých 200 km podľa WLTP. Ide však o ročník 2022. Nový model pre rok 2023 stojí už viac, začína na sume 28 990 €, no ponúka aj bohatšiu výbavu už v základe. Malá Fiatka má rozmery len 3,63 x 1,68 x 1,53 m. objem kufra je 185 litrov, po sklopení zadných sedadiel je to 550 litrov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Výbava Action, hoci je základná, nie je vôbec zlá. Obsahuje napríklad bezkľúčové štartovanie, klimatizáciu, elektrické spätné zrkadlá, 6 airbagov, rozpoznávanie dopravných značiek, detekciu únavy vodiča, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, autonómne núdzové brzdenie, 7″ LCD displej infotainmentu, 4 reproduktory, 12 V zásuvku, USB port a pod. Jazdiť však budete na 15″ ocelových kolesách a svietiť iba halogénmi. Za alarm si priplatíte napríklad 350 €, za inú, možno krajšiu farbu od 300 €, metalický lak stojí 550 €, no s modrým lakom Celestial sa viete dostať aj na sumu 1 650 €!

Fiat 500e si cez web výrobcu nakonfigurovať neviete, môžete si jedine stiahnuť cenníky pre rok 2022, resp. 2023.

RECENZIA

Jazdili sme Fiat 500e – elektrický, štýlový a aj praktický

Cena: od 23 254,80 €/od 26 614,80 €

Miniatúrne vozidielko ideálne do mesta. Dvojmiestny smart je ťažké používať dokonca aj na dochádzanie zo satelitov väčších miest, dojazd na jedno nabitie podľa EPA je len 93 km! Maličké vozidlo má rozmery len 2,69 x 1,66 x 1,55 m, kufor má 260 l, po sklopení 360 l.

O chod sa stará 60 kW elektromotor a 17,6 kWh batéria. Nabíja sa 4,6 kW AC nabíjačkou, za príplatok takmer 1 000 € môžete mať 22 kW AC nabíjačku. DC v ponuke vôbec nie je. Nabíjací kábel pre 230 V zásuvku je „v balení“. V predaji sú 4 výbavy – séria, passion, pulse a prime.

Passion pridáva iný dizajn interiéru a hliníkové disky, stojí takmer 1 700 €. Výbava pulse má 16″ disky a taktiež rozdielnou dizajnovou výbavou. Cena je takmer 2 300 €. Výbava prime s cenou čosi vyše 2 600 € má v základe opäť iné disky a podstatne zaujímavejší interiér.

V ponuke sú aj rôzne balíky výbavy, čím si smart môžete pomerne veľmi slušne vybaviť aj po technickej a technologickej stránke. Ide napríklad o LED svetlomety, panoramatickú strechu, náladové osvetlenie, automatické parkovanie, autorádio s Android Auto a Apple CarPlay, cúvaciu kameru, ale aj drevené obklady vo vnútri, poplašný systém, JBL reproduktory a pod.

Takto sa viete dostať na cenu takmer 30 000 € za model kupé a takmer 34 000 za verziu kabriolet. Osobne by som počkal na nový model smart #1, ktorý bol oznámený minulý rok. Ten už ale v tejto cenovej kategórii určite nenájdete.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.