Reklama

3 najdôležitejšie tipy na čo si dávať pozor pri on-line nakupovaní

Zdroj | Getty Images
Števo Porubský
Zdroj | Getty Images
Zdroj | Getty Images

Predvianočné nákupy sú čoraz častejšie spojené s on-line nákuomi, no mnohí stále nepoznajú zásady bezpečného nakupovania. Vystavujú seba a svoj účet nepekným následkom. Vykradnutie účtu nie je ale zďaleka jediná nástraha, na ktorú si je nutné dávať si pozor.

Aj v tomto predvianočnom období pre vás vyberáme tie najzaujímavejšie produkty v sérii článkov Čo pod stromček, v rámci ktorých nájdete aj množstvo tipov a rád.

Na čo si ale musíte dávať pozor pri on-line nakupovaní? Týka sa to pritom nielen nákupov v klasických e-shopoch, ale aj tých, ktorých reklamy denno-denne vidíte na sociálnych sieťach. V mnohých prípadoch sú to rýchlokvasné e-shopy, ktoré takmer dokonalo preložila umelá inteligencia do slovenského jazyka a máte pocit, že ste na e-shope zo Slovenska. Viac sa mýliť ale nemôžete…

Obsah pokračuje pod reklamou

1.

Overený e-shop

Tým najväčším základom bezpečného nakupovania on-line je nakupovanie cez overený e-shop. To je taký, ktorý má v hlavičke alebo pätičke stránky kontakt a v ňom uvedené všetky náležitosti, teda kontaktnú adresu, IČO, príp. DIČ, ideálne aj zápis v ORSR a určite aj e-mail a ideálne aj telefónne číslo. Akonáhle v kontaktoch je iba kontaktný formulár, zatvorte daný e-shop a nekupujte v ňom ani najväčšiu akciu roka. Nikdy. Naozaj. Dajte si poradiť. Alebo potom nehovorte, že sme vám to nepovedali.

Zároveň dôveryhodné e-shopy už pred časom prešli na zabezpečený komunikačný protokol HTTPS. To si overíte jednoducho, v riadku s adresou je zamknutý zámok, pričom po kliknutí naň si viete zobraziť bezpečnostný certifikát.

Prečo musíte nakupovať iba v overenom e-shope? Predstavte si, že v danom e-shope nakúpite tovar, po niekoľkých dňoch vám príde, no nie ste s ním spokojný. Na koho sa obrátite? Na kontaktný formulár? Môžete, ale ak vám odtiaľ nepríde odpoveď? Na akú adresu odošlete tovar späť do 14 dní? A je vôbec e-shop v EÚ? Ak nie, nevzťahujú sa naň pravidlá na 14-dňovú garanciu vrátenia tovaru.

Zdroj | Andrej Lišakov

Každý zodpovedný e-shop má na svojom webe uvedený aj reklamačný poriadok. Ten musí obsahovať základné informácie o možnostiach vrátenia tovaru. Zároveň, tie slovenské, resp. európske, musia mať informáciu o možnosti vrátenia tovaru do 14 dní bez udania dôvodu. Opäť, ak v časti Reklamácie, nie sú žiadne informácie, ale iba kontaktný formulár či e-mail, na ktorý sa máte v prípade reklamácie obrátiť, rovno e-shop zatvorte a nevracajte sa k nemu.

Nezabúdajte na to, že veľké produkty (čierna a biela technika) sa môžu pokaziť a bude nutné ju zaslať na reklamáciu. Je pomerne ťažké a navyše aj drahé posielať taký televízor do Česka či Maďarska, nehovoriac o USA či Číne. Tých pár ušetrených eur pri kúpe určite nestojí za tie možné problémy neskôr.

2.

Neuveriteľné zľavy

Hlavne sociálne siete sú pred Vianocami plné najrôznejších ponúk, ideálne rovno už aj tých Black Friday (hoci bol až takmer na konci novembra) s bombastickými zľavami z pôvodných cien. Pre mnohých ale môže byť prekvapením, že tie pôvodné ceny sú vymyslené a hodnota ponúkaného tovaru z takýchto e-shopov je často polovičná aj po tých neuveriteľných zľavách.

Ako zistiť, že ide o podvod? Jednoducho, cez internet. Pokiaľ ide o slovenský alebo český e-shop, na overenie cien odporúčame heureka.sk, alebo pricemania.sk. Ak ide o zahraničný e-shop, stačí zadať názov produktu do Google a chvíľu hľadať. Možno natrafíte na rovnaký produkt, ale z Číny za desatinu ceny za akú ju ponúka daný e-shop vo vraj najväčšej zľave akú kedy ponúkal.

Netreba veriť ani tomu, že daný produkt si práve prezerá 150 ľudí a ďalších 320 si ho už dnes kúpilo. Toto sú psychologické ťahy, ktoré vás majú donútiť  k nákupu.

Zdroj | Getty Images
Obsah pokračuje pod reklamou

Mnohí sú si vedomí, že za desatinu či dvadsatinu ceny nekupujú originál, no mnohí o tom vedieť nemusia, práve pre efekt extrémnej zľavy. Značkové produkty majú jednoduché pravidlo – nikdy nie sú s extrémnymi zľavami a keď, tak na veľkých e-shopoch, ktoré ich buď vypredávajú, alebo si s výrobcom dohodli množstevné zľavy, prípadne priamo na weboch výrobcov. Za tie ale nemožno považovať weby ako ray-ban-sale.com, gucci-for-less.com (názvy webstránok vymyslené len pre potreby tohto článku) apod. Pritom značky ako Chanel, Hermés či Louis Vuitton svoje produkty nikdy nevypredávajú. Je tak nemožné ich nájsť vo výpredajoch za super ceny.

3.

Vrátenie do 14 dní

Hoci je podľa zákona lehota na vrátenie tovaru zakúpeného cez internet 14 dní, neplatí to v každom prípade. Napríklad firemní zákazníci takúto výhodu nemajú v každom e-shope. Lehota 14 dní platí od prijatia tovaru. Tovar je nutné vrátiť osobne alebo kuriérom na adresu, ktorú má predajca uvedenú v kontaktoch. S tovarom je potrebné posielať aj formulár s odstúpením od zmluvy, teda nákupu. Dôvod potrebné uviesť nie je. Nutné však je uviesť číslo účtu, na ktorý vám predajca vráti zaplatenú sumu. Pri osobnom vrátení a predošlej platbe v hotovosti (na predajnom mieste) vám predajca vráti hotovosť.

Možnosť vrátenia sa vzťahuje ale iba na tovar, ktorý vrátite predajcovi bez poškodenia a známok používania. V prípade oblečenia nesmie mať strhnuté etikety, v prípade napríklad hrncov nesmú byť použité. Vrátenie sa nevzťahuje na služby, ktoré ste už využili. Taktiež to neplatí pre kupóny či iné služby, napríklad predplatné streamingových služieb, či herných služieb. Výnimiek je viac, odporúčame si prezrieť zákon 102/2014 Z.z skôr ako budete sklamaní z toho, že neviete vrátiť x vecí, ktoré ste si kúpili iba na vyskúšanie. Zákazníci majú svoje práva, ale aj povinnosti. Napríklad povinnosť poznať svoje práva.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.