Honda e je unikát. Japonskej automobilke sa podarilo skĺbiť retro dizajn s najmodernejšími prvkami výbavy, výsledkom čoho je plne elektrické vozidlo so 6 displejmi pred cestujúcimi vpredu, kamerami namiesto spätných zrkadiel a pohodlným interiérom, z ktorého máte pocit ako v obývačke v múzeu. Aká je Honda e v praxi?
Hondu e som mal možnosť jazdiť jeden celý týždeň, no keďže stále nebola v 100% kondícii, zameriam sa na 10 vecí, ktoré môžete na Honde e milovať a 10 vecí, ktoré na nej môžete nenávidieť. Nemajte obavu, že Honda e nebola v 100% kondícii.
Znamená to iba toľko, že k testovanému vozidlu nebolo možné pripojiť ešte mobilnú aplikáciu, chýbala mu možnosť internetového pripojenia a nefungoval ani digitálny kľúč. Toto všetko ale po dovolenkovom období importér dorieši a Hondu e ešte na krátky moment vyskúšame naplno. Zatiaľ teda spomínané plusy a mínusy.
Čo budete na Honde e milovať?
1 Dizajn a štýl
Ten sa novinke nedá uprieť. Osobne nepoznám nikoho, komu by sa nová Honda e nepáčila, no počul som aj názory, že je to hračkárske autíčko, že spredu i zozadu vyzerá rovnako apod. Vedzte, že Honda e je naživo ešte príťažlivejšia ako na fotkách či videu. Toľko pohľadov a otáčajúcich hláv som naposledy videl pri šoférovaní Rolls-Royce po okrajových častiach Bratislavy.
Veď je to jasné, vpredu je nabíjací konektor, jasne, že za predok líši od zadnej strany.
2 Sedadlá
Gaučové sedadlá pôsobia môžno mierne neohrabane a ako spred 40-50 rokov, no sedí sa v nich výborne a dokonca majú aj bočné vedenie. Nevadí ani to, že sú plne manuálne. Všimnite si ale aj bezpečnostné pásy. Ako v jednom z mála súčasných vozidiel nie sú nudné čierne. Ladia s „drevom“ na prístrojovke. Drevo ale nie je drevom, je to plast.
3 Kamery namiesto spätákov
Honda e má už v základe použité kamery namiesto spätných zrkadiel, ktorých obraz sa zobrazuje na krajných displejoch na prístrojovej doske. Ich ergonómia, viditeľnosť a kvalita zobrazenia sú ukážkové. Jediná chybička krásy sú iné automobily, ktoré využívajú LED svetlá. Ako dobre viete, LED diódy v obraze kamery/fotoaparátu blikajú a tak blikajú aj v týchto „spätných“ zrkadlách. Nie je to extrémne nepríjemné, len o tom informujem.
Viditeľnosť v noci je tiež výborná. Celkovo mám pocit, že v kamerách toho vidieť viac, ako v reálnych spätných zrkadlách. Aj keď testovaná verzia Advance + má sledovanie mŕtveho uhla, ten bol tak minimálny, že som ani nepostrehol, kedy mi systém hlásil auto na mojom boku bez toho, aby som ho i videl na displeji.
4 Spotreba
Azda prvýkrát v histórii sa mi stalo, že som počas testu automobilu neprekročil spotrebu akú udáva výrobca. Nech som jazdil akokoľvek (ak nerátam čisto diaľničné jazdenie), ta spotreba neprekročila výrobcom udávanú spotrebu 17,8 kWh/100 km. Naopak, počas zhruba 450 prejdených kilometrov sa spotreba ustálila na priemere 16,3 kWh/100 km, no dokázal som jazdiť aj za 13,2 kWh/100 km.
V prepočte na peniaze je to zanedbateľná suma – 2,67 € vs 2,45 €, resp. 1,98 € (pri 13,2 kWh/100 km) pri domácom nabíjaní, no ten pocit je na nezaplatenie. Jazdil som pritom hlavne v meste, no najviac kilometrov som nabehal na približovaní zo Senca do Bratislavy či už po diaľnici, alebo po okresných cestách.
Všimli ste si dobre cenu jazdenia na 100 km? Cca 2,5 €! Aj to platí pri domácom nabíjaní bez rozmyslu, čo znamená, že nabíjate kedykoľvek a nie napríklad počas nočnej tarify, kedy je 1 kWh energie ešte lacnejší.
5 Polomer otáčania
O malých autách sa hovorí, že sa otočia aj na eurovej minci. Kto vám toto bude tvrdiť klame. Až Honda e sa otočí na eurovej minci! Polomer otáčania Hondy e je 4,3 metra. Elektromobil dokáže tak extrémne vytočiť kolesá, že sa dokážete otočiť na bežnej dvojprúdovej ceste, občas aj na užšej. Manévrovateľnosť v meste je tak perfektná, navyše sa nemusíte báť ani o spätné zrkadlá.
6 Konektivita
Prekvapením v špecifikácii bolo množstvo portov, ktoré by Honde e mohol závidieť nejeden majiteľ Apple MacBookov posledných generácií. K dispozícii sú 4 USB porty, ale aj HDMI port či dokonca 230 V zásuvka. Tú je ale možné využívať iba pri „naštartovanom“ vozidle.
A HDMI displej? Na krátku zábavu fajn, inak nevidím využitie. 12,3″ displej predsa len nie je na sledovanie filmov nič extra. To radšej využiť Hondu e na nabíjanie notebooku či tabletu, ktorého „displej“ si viete vziať aj na zadné sedadlá či kdekoľvek inde.
7 Podvozok
Honda e Advance + sa dodáva so 16 alebo 17-palcovými kolesami. Na test som mal tie väčšie. Asi aj vďaka rozloženiu hmotnosti 50:50, kvalitne spracovanému podvozku s nezávislým zavesením kolies, vyššej celkovej hmotnosti inak malého auta, výbornému polomeru otáčania a pohonu zadnej nápravy som si jazdu užíval bez toho, aby mi bolo nepríjemné jazdiť po slovenských cestách. Podvozok dokázal odfiltrovať väčšinu nerovností.
8 Displeje
Okrem displejov pre spätné zrkadlá a hlavný displej pred vodičom sú v Honde e navyše ešte dva 12,3″ displeje. Oba sú dotykové a s pomerne vysokým rozlíšením. Vodič i spolujazdec tak majú k dispozícii svoj vlastný displej, na ktorom sa môžu zobrazovať údaje navigácie (pre vodiča) a napríklad multimediálny obsah (pre spolucestujúcich) na pravom displeji.
Hoci to do plusov nepatrí, nedá mi nespomenúť malé sklamanie – nemožnosť zobraziť grafické údaje o pohone v EV Menu na ľavom displeji, ale iba na pravom. Systém síce dovoľuje vymieňať obsah obrazoviek, ale zjavne nie všetkých.
9 Zrýchlenie
Novinka má 113 kW motor, ktorý ponúka maximálny krútiaci moment na úrovni 315 Nm. To na malé autíčko pohodlne stačí, navyše vďaka pohonu na elektrinu je výkon dostupný prakticky stále. Hoci zrýchlenie na stovku trvá až 8,3 sekundy (papierovo), zrýchlenie na 50 km/h je podstatne rýchlejšie ako polovica času zrýchlenia na stovku. Na križovatkách v meste to tak pokojne „naložíte“ aj športovým automobilom.
Takéto zrýchlenie z 0 na určitú rýchlosť ale nie je len o križovatkách, ale o samotnej agilnosti auta hlavne v preplnených mestách, kedy sa napríklad potrebujete rýchlo zaradiť z bočného pruhu do neustále prúdiaceho radu áut či preradiť. Situácií, kedy sa zíde zrýchlenie by sa našlo viacero.
10 Záruka
Honda na model e ponúka 3-ročnú záruku, alebo 100 000 km, no na komponenty elektrického pohonu je to 5 rokov, resp. 100 000 km. Na batériu je záruka ešte o čosi vyššia, a to 8 rokov, alebo 160 000 km. Honda e pritom určite nie je koncipovaná ako hlavné auto do rodiny. Minimálne v súčasnosti, kedy nabíjačiek je stále ako šafranu, alebo príp. aj tie existujúce nie sú v prevádzke.
Honda e je ale perfektné približovadlo v meste alebo zo satelitov do väčších miest. Bezemisné jazdenie s viacerými výhodami vie stáť 2,5 €/100 km, čo je výrazne menej ako by ste dali za podobnú vzdialenosť jazdou MHD. Súhlasím, že jazdenie elektromobilom nie je úplne bezemisné, no je určite lepšie, ako jazdenie klasickým vozidlom. Elektromobil je tichý a neprodukuje pri jazde žiadne splodiny okolo.
Ale späť k téme. Pri takomto jazdení, keby ste denne najazdili aj 100 km, tak ročne prejdete 36 500 km (ak ale počítame, že nie každý deň musíte jazdiť, je to i menej). O záruku tak prídete práve o tie tri roky. O záruku na batériu prídete o 5 rokov kvôli prekročeniu 160 000 km hranice. Za 5 rokov však ušetríte na palive minimálne 7 500 € (4 562 € elektrina z domácnosti, 12 045 € pri jazdení bežným autom so spotrebou 6 l benzínu/100 km s cenou 1,1 €/1l), no pokojne aj 12 000 € ak viete kde a ako nabíjať bezplatne.
Vymeniť batériu o 5 rokov nebude musieť byť ale až také drahé. Už dnes je 1 kWh batérie cenený na 150 dolárov, o pár rokov to má byť 100 dolárov, čo by znamenalo, že batéria môže stáť 3 500 eur. O päť rokov je však celkom možné, že už budú existovať firmy, ktoré budú recyklovať batérie z elektromobilov a za starú batériu s kapacitou ešte stále na úrovni 80% a viac vám budú schopné zaplatiť. Vymeniť batériu tak nebude v budúcnosti vôbec nákladné.
Nakoniec, meniť ju možno ani nebudete musieť, nikto nikdy nepovedal, že po prejdení 160 000 km bude batéria vhodná do šrotu a ani to, že jej kapacita bude napríklad polovičná.
Čo budete na Honde e neznášať?
1 Cena
Základná cena Hondy e začína na sume tesne pod 35 000 €, testovaná verzia Advance+ stála takmer 38 000 € v základe, no za bielu perleť si musíte pripraviť 660 €. Súhlasím s tým (aj som to v porovnávaní s konkurenciou dokázal), že Honda e ponúka obrovské množstvo výbavy už v základe, no je škoda, že neexistuje lacná alternatíva k tomu všetkému. Takáto cena mi príde za malý mestský automobil, nech aj na baterky veľmi veľa.
K cene si pripočítajte aj poplatky za smart služby My Honda+, mobilnú aplikáciu so vzdialeným ovládaním, digitálny kľúč a ani funkcie osobnej asistentky od Hondy. Za toto všetko budete ročne platiť 127 €. Len tak. Automobilky (nie len Honda) si zjavne povedali, že keď si ľudia zvykli platiť mesačný poplatok za hudbu, filmy či aplikácia, tak prečo nie aj za služby áut.
2 Batéria
Kapacita batérie je 35,5 kWh, čo pri vyššie spomínanej spotrebe 16,3 kWh/100 km znamená dojazd okolo 210 km. To mi príde pomerne málo na to, že konkurencia atakuje dvojnásobné hodnoty za zhruba rovnaké ceny svojich elektrických modelov.
3 Tlačidlo zapínania vyhrievania sedadla
Je na tom najhoršom mieste na svete. Neviem ako vy, ale ja si zvyknem počas jazdenia „odkladať“ koleno opretím na palubovku, resp. stredovú konzolu. V Honde inžinieri ale asi nemysleli na vysokých Európanov, ktorých kolená budú siahať niekam inam. Takmer vždy sa mi tak stalo, že pri „odložení“ kolena som zapol vyhrievanie sedadla.
Pri 36°C v tieni a 50°C v aute po celodennom parkovaní na slnku si neviete predstaviť môj slovník pri pocite pálenia vyhrievaného sedadla pod zadnicou a chrbtom. To isté platí aj pre sedadlo spolujazdca.
4 Kamera namiesto stredného spätného zrkadla
Pri opise kamier namiesto spätných zrkadiel som neurobil chybu vynechaním stredového späťáku. Urobil som to naschvál, pretože to určite nepatrí medzi klady Hondy e z môjho pohľadu. Spätné zrkadlo v interiéri je typické tým, že zobrazuje obraz skrz celé vozidlo a to za autom vidíte v určitej vzdialenosti. Kamera v Honde e je však na veku batožinového priestoru a tak svet za autom na displeji vidíte okamžite. Osobne som si na túto zmenu nevedel zvyknúť, resp. moje oči si na to nevedeli zvyknúť.
5 Chýba lakťová opierka
Áno, taká hlúposť, no ukážte mi auto za 40 tisíc, ktoré ju nemá. Lakťová opierka nie je ani súčasťou doplnkovej výbavy, cez ktorú by ste sa k nej dostali. Proste si v Honde povedali, že lakeť si nikto neopiera a do e-čka ju nedali. Ja si ale opieram a chýbala každému, kto si do auta sadol.
6 Spotreba
Vidíte dobre. Spotrebu som chválil v plusoch vyššie, no musím ju spomenúť aj v mínusoch. Konkrétne ide o spotrebu na diaľnici. Kým bežné vozidlá s konvenčným pohonom majú na diaľnici pri 130-tke spotrebu vcelku nízku a určite nižšiu ako v meste, v prípade Hondy e je to naopak. Pri 130 km/h rýchlosti s tempomatom sa spotreba prehupla cez 26 kWh/100 km. Opäť, v prepočte na spotrebované eurá je to stále zanedbateľné, no pri takejto spotrebe sa 35,5 kWh v batérii minie za hodinu jazdy, teda za zhruba 130 km.
7 Nemožnosť otvoriť nabíjací kryt bez kľúča
Možno som slepý, ale nikde vo vozidle som nevidel tlačidlo na otvorenie predného krytu nabíjacieho konektoru. Na to musíte vystúpiť z auta (nie, vo vnútri s kľúčom to nefunguje) a na kľúči pár sekúnd podržať dedikované tlačidlo. Kryt sa následne otvorí a vy môžete nabíjať. Na prvý či druhýkrát je to efektné, no v praxi ma to otravovalo. Prečo pri odokmnutom aute nie je možné otvoriť aj kryt nabíjačky?
8 Nabíjanie doma
Hoci je Honda e moderný elektromobil, inžinieri v Honde sa rozhodli do nej implementovať iba 6,6 kW internú nabíjačku, ktorá premieňa striedavý prúd (AC) na jednosmerný prúd (DC). V praxi to znamená, že ak máte doma aj výkonnú 22 kW AC nabíjanie, rýchlejšie ako 6,6 kW to nepôjde a tak sa pripravte na dlhé hodiny nabíjania (podľa výrobcu 4,1 hodiny, podľa mňa aj viac, no nemeral som nabíjanie z ∼0%). Len pre informáciu, Hondu e je možné nabíjať na DC nabíjačkách maximálnym výkonom 66 kW. 80% kapacity dosiahnete za zhruba 30 minút.
9 Zbytočné technológie, ktoré vám rozbijú nos
Honda e je vybavená tzv. pokročilým systémom riadenia. Ten obsahuje: upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, systém pre zmiernenie následkov nehody, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti, inteligentný adaptívny tempomat, systém pre zmiernenie rizika opustenia komunikácie, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém upozornenia na pohyb vozidla vpredu, ovládanie riadenia akcelerácie pre zmiernenie následkov nehody, protikolízny systém pri nízkej rýchlosti a asistent pre pomalú jazdu v kolóne.
Znie to dobre, no keď vám za týždeň 3x auto takmer „rozbije nos“ úplne zbytočným prudkým brzdením, je vám jedno, aký pokročilý systém riadenia auto obsahuje. Všetky prípady sa stali na diaľnici, raz dokonca s 3-mesačným batolaťom vzadu. Honda e pri zapnutom tempomate si jednodcuho povedala, že pomalé auto v pravom pruhu je vlastne v mojom a začala prudko brzdiť.
Nebyť toho, že za mnou nie je žiadne auto, mohol som importérovi volať, že som havaroval. Možno by sa to dialo aj v meste, no vzhľadom na extrémne veľkú medzeru pri zapnutom adaptívnom tempomate medzi mnou a autom predomnou v kolóne, som tempomat v meste radšej ani nepoužíval.
10 Kufor
Honda e je síce malé mestské auto, no do kufra nevložíte ani plné nákupné tašky. Mám na mysli tie väčšie papierové tašky, ktoré nájdete vo väčšine obchodných reťazcov, lebo veď ste ekologický. Ak nakúpite do takejto tašky a naplníte ju po okraj, nezatvoríte kufor, lebo krycie veko ostane visieť v časopriestore. Tašku tak musíte položiť naležato, no čo ak máte v kufri ešte jednu takúto nákupnú tašku a pre istotu aj pracovnú tašku, lebo veď idete z roboty. Problém je na svete.