Reklama

Od dnes môžete platiť mobilom ako svojou NFC platobnou kartou

Števo Porubský

Ak ste klientom Tatra banky a operátora O2, od dnešného dňa môžete využívať unikátnu službu (ktorá v zahraničí funguje už nejaké tie mesiace) ako prví na Slovensku. Spoločnosti totiž spúšťajú bezkontaktné platby mobilom…

 

V praxi to znamená, že namiesto vašej platobnej karty vám z vrecka stačí vytiahnuť mobil a priložiť ho k terminálu. Znie to výborne, no vzhľadom na množstvo obmedzení ho môže využiť len obmedzená časť  zákazníkov oboch spoločností. Prvou podmienkou je mať samozrejme účet v Tatra banke. Druhou je byť zákazníkom aj operátora O2. V tejto kombinácii by sa našlo množstvo zákazníkov, no treťou podmienkou je vlastniť mobilný telefón s NFC čipom. Ak ste sa už potešili, tak štvrtou podmienkou je, aby to bol smartfón s OS Android. Poslednou a najzásadnejšou podmienkou je, že O2 sa zaručuje len za dva mobily – Samsung GALAXY S III a Samsung GALAXY mini 2. Ostatné, ktoré hoci majú NFC a OS Android nemôžete momentálne používať.

 Bezkontakné platby mobilom

Ale k pozitívnejším informáciám. O2 a Tatra banka sú na Slovensku priekopníkmi a určite nechcem bezkontaktné platby mobilom zatracovať. V súčasnosti využívam bezkontaktné platby kartou a som nanajvýš spokojný. Mať túto možnosť v mobile a som „happy“ aj bez magentového operátora. Základom bezkontaktných platieb cez mobil je špeciálna NFC SIM karta od O2, na ktorej je zároveň platobná karta Tatra banky. Túto SIM kartu dostanete momentálne vo vybraných predajniach zadarmo, neskôr bude k dispozícii v každej predajni operátora, pričom aktivácia zo strany Tatra banky bude spoplatnená sumou 10 € (momentálne je tiež bezplatná). Verím, že neskôr (a bodaj by ešte v tomto roku) bude fungovať služba na väčšine smartfónov s NFC, ktorých je aj na našom trhu požehnane. V tom čase bude po Slovensku určite i omnoho väčšie množstvo bezkontaktných terminálov, teda miest, kde bezkontaktne môžete platiť. Momentálne je ich okolo 8 300 a číslo sa vraj stále zväčšuje. Zoznam predajných miest s platobnými terminálmi Tatra banky nájdu zákazníci na www.kartyvmobile.o2.sk alebo na stránkach Tatra banky www.bezkontaktnaplatba.sk

 Bezkontakné platby mobilom

Platby aj nad 20 €!

Výrazným nedostatkom súčasných bezkontaktných platobných kariet je obmedzenie platby len do 20 €. Je to najmä kvôli bezpečnosti. Vďaka prepojeniu s mobilom a špeciálnou aplikáciou z Google Play od O2 je možné platiť bezkontaktne mobilom aj nad 20 €. V aplikácii totiž stačí zadať PIN kód platobnej karty a platba prebehne bez problémov. Ak sa však obávate zneužitia, môžete si zapnúť manuálny režim, kedy každú platbu aj do 20 € musíte potvrdiť PIN kódom pred každou platbou. Mimochodom, platby do 20 € je možné vykonať aj s vypnutým alebo vybitým smartfónom.

 Bezkontakné platby mobilom

Otázky a odpovede od O2

Na záver niekoľko otázok a odpovedí priamo od operátora, ak by vám niečo v texte vyššie chýbalo.

Čo odlišuje tieto mobilné platby od mobilných platieb prostredníctvom iCarte?

iCarte je jednou z možností ako klientom sprostredkovať mobilné platby aj na takom type mobilného telefónu, ktorý sám nepodporuje funkcionalitu NFC, a teda nevie bezkontaktne komunikovať s POS terminálom. Mobilné platby prostredníctvom iCarte sú určené len pre typ mobilného telefónu iPhone, pričom ich realizácia je podmienená zakúpením prídavného zariadenia iCarte, ktoré nahrádza NFC funkcionalitu a zároveň bezpečne uchováva dôverné bankové dáta. Bezkontaktné mobilné platby, ktoré dnes uvádzame na trh, už nepotrebujú takéto prídavné zariadenia, ich fungovanie je podmienené NFC funkcionalitou príslušného telefónu.

Fungujú tieto mobilné platby aj vtedy, keď telefón nemá signál?

Áno, mobilné platby je možné realizovať aj v čase, keď sa klient nachádza mimo dosahu signálu, resp. keď je SIM karta zablokovaná. Dátové pripojenie je nevyhnutné iba pri aktualizácii nastavení, napr. resete limitov.

Potrebujú tieto mobilné platby na fungovanie dátové služby?

Dátové pripojenie je nevyhnutné len na stiahnutie aplikácie a aktualizáciu nastavení, napr. resete limitov. Na samotnú realizáciu mobilných platieb už nie je potrebné.

Aká je spotreba batérie mobilného telefónu pri používaní mobilných platieb?

Mobilné platby minimálne ovplyvňujú spotrebu energie mobilného telefónu.

Dá sa každým mobilným telefónom, ktorý má NFC funkcionalitu platiť?

Momentálne nie je možné platiť všetkými mobilmi, ktoré využívajú NFC technológiu. Existuje mnoho technických obmedzení a podmienok, ktoré musia byť splnené. V prvom rade musí byť NFC telefón certifikovaný na platby kartovou spoločnosťou Visa. V tejto etape prinášame riešenie na vybrané typy mobilných telefónov s operačným systémom Android.

Ako je možné odinštalovať si aplikáciu, ak ju už klient nechce používať? Sú za to nejaké poplatky?

S odinštalovaním aplikácie nie sú spojené žiadne poplatky. So zrušením platobnej karty v mobile (produkt Tatra banky) sú spojené poplatky v zmysle sadzobníka poplatkov Tatra banky pre debetné karty.

Má Tatra banka pre tento typ telefónu aj aplikáciu pre Internet banking?

Áno, klienti Tatra banky, ktorí vlastnia mobilné telefóny s operačným systémom Android, môžu využiť aplikáciu Tatra banka pre Android.

Zobrazia sa tieto platby vo výpise k účtu?

Všetky transakcie realizované mobilom sa zobrazia aj vo výpise k bežnému účtu.

Bude Tatra banka zasielať k týmto mobilným platbám aj SMS notifikáciu?

SMS notifikácia, resp. b-mail, je zasielaný v závislosti od spôsobu spracovania transakcie. Pri transakciách nad 20 EUR je b-mail zaslaný klientovi okamžite po spracovaní platby. Pri transakciách do 20 EUR, ktoré sú realizované bezkontaktne, SMS notifikácie nie sú zasielané. Dôvodom je oneskorené spracovanie transakcií na strane obchodníka, často aj 2 – 3 dni od samotnej realizácie transakcie. Zasielanie týchto SMS notifikácií bolo preto pre klientov mätúce. Klient si však všetky platby kartou – štandardné aj bezkontaktné – nájde po ich zúčtovaní vo výpise z účtu alebo v Internet bankingu.

Poskytuje táto aplikácia aj analýzu výdavkov, ako to bolo v prípade iCarte?

Vzhľadom na odlišné technické riešenie, aplikácia momentálne nepodporuje funkcionalitu Analýza výdavkov.

Ako sú tieto platby spoplatnené?

Klienti Tatra banky majú v cene balíka služieb Tatra PersonalTB neobmedzený počet mobilných platieb. Priamo s využívaním mobilných platieb nie sú spojené žiadne poplatky. Na produkt Mobilné platby O2 sa viažu ďalšie poplatky v zmysle sadzobníka poplatkov Tatra banky pre debetné karty (napr. zrušenie).

Je možné prostredníctvom mobilu vybrať hotovosť z bankomatu?

V súčasnosti nie je možné vyberať hotovosť z bankomatu prostredníctvom mobilu. Na našom trhu zatiaľ nie sú dostupné bankomaty, ktoré by podporovali bezkontaktnú funkcionalitu.

Je možné realizovať platby cez internet (e-shopy) vďaka funkcionalite mobilnej platby?

Áno. Klient môže prostredníctvom Mobilných platieb O2 realizovať nákup aj cez internet. Všetky údaje o karte, potrebné pre nákup cez internet nájde klient priamo v aplikácii v mobile, chránené PINom.

Kde je možné platiť pomocou tejto aplikácie?

Mobilom je možné platiť na každom platobnom termináli, ktorý akceptuje bezkontaktné platobné karty. Bezkontaktný platobný terminál je viditeľne označený logom bezkontaktných platieb.

Aká je bezpečnosť aplikácie?

Limit na jednu bezkontaktnú platbu (bez zadávania PIN) je 20 EUR. Maximálny kumulatívny limit pre všetky po sebe nasledujúce platby bez zadávania PIN je 60 EUR. Už po prekročení kumulatívneho limitu 40 EUR však vyzve aplikácia užívateľa na jeho aktualizáciu. Ak ju nevykonáme ihneď po výzve, aplikácia si od klienta bude žiadať pri každej ďalšej platbe PIN až do momentu, kým limit nezaktualizuje. Na mobilné platby sa tiež vzťahuje služba Rozšírená ochrana klienta, ktorá umožňuje znížiť spoluúčasť klienta (stanovenú zákonom vo výške 100 EUR) na zodpovednosti za škodu zo zneužitia karty na 0 EUR. Jednoducho povedané, ak klient včas nahlási stratu/krádež telefónu, môže sa vyhnúť akejkoľvek spoluúčasti na škode, ktorá by mu vznikla jej zneužitím.

Čo má klient robiť, ak stratil mobilný telefón?

Ak klient stratí mobilný telefón, je nevyhnutné, aby ihneď nahlásil blokovanie SIM karty v O2 a blokovanie Mobilných platieb O2 v Tatra banke.

 Bezkontakné platby mobilom

Foto: O2, Tatra banka

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.